FMc: Body of lies (2008 USA)

ladda nedFörst ut i minitemat är regissören Ridley Scotts film från 2008 med Leonardo DiCaprio i huvudrollen. Han spelar här CIA agenten Roger Ferris som är stationerad i Mellanöstern, främst då Jordanien. Ferris främsta mål är att spåra upp terroristen Al-Saleem som spränger bomber till höger och vänster i Europa. Då Al-Saleem knappt använder sig av internet eller telefoner är han svår att få tag på med den vanliga övervakningstekniken. Ferris tvingas samarbeta med den Jordanska underrättelsetjänstens chef Hani som åtminstone på pappret är allierad med USA. Det som ställer till mest problem för Ferris är inte Jordanierna eller Al-Saleem utan hans chef Ed Hoffman som inte bryr sig ett dyft om människoliv och är villig att offra vem som helst bara han når sina mål. Ferris manöverutrymme krymper hela tiden och han vet inte riktigt vem han ska kunna lita på i jakten på Al-Saleem.

Detta var inte så pjåkigt. Body of lies tar ett steg bort från det vanliga mantrat att man kämpar för demokratin utan har mer av en infallsvinkel att man numera krigar och dödar varandra utan några djupare skäl. De flesta verkar ha grumliga agendor där målen i bästa fall är dunkla. Det enda målet som står klart är att ta död på motståndaren. CIA:s agerande präglas av ett kortsiktigt tänkande där man helt enkelt bara är ute efter att uppnå mål som ser bra ut i rapporterna bland CIA:s byråkrater att man på köpet alienerar sina bundsförvanter och att oskyldiga människoliv offras i processen är inte så viktigt. Vad Al-Saleems agenda är att förutom spränga bomber blir otydligt sammanhanget då historien är helt inriktad på Ferris och co.

Filmen är av och till småspännande och trion DiCaprio (Ferris) Crowe ( Hoffman) och Strong (Hani) är mycket bra i sina roller. Att filmen sedan trampar runt bland en hel del klyscherier må vara hänt. På det hela en ganska angenäm titt.

Regi: Ridley Scott

Betyg: 5/10

Även Jojjenito har sett denna film.

Vad han tyckte? Klicka här.

7 tankar på “FMc: Body of lies (2008 USA)

  1. Vad bra att den föll i god jord hos dig. Jag antar att om du anser att det enda man kan säga om kriget mot terrorismen är att våld föder mer våld samt att ingen sanning finns passar denna film som hand i handsken. Jag tror att jag sett filmen, har vaga minnen från delar av handlingen, men jag kommer ihåg den som väldigt svag. Den känns lite som Syriana från 2005, båda har intressanta premisser men de levererar inte. Enligt min bedömning i alla fall. Ser fram emot de nästkommande två filmerna i temat!

  2. Japp, denna känns underhållande. Kommer ihåg den som överraskande bra.
    Som om Ridley återigen tagit sig lite i kragen.

    Trevlig helg!

  3. Intressant (och kul) att denna funkade hyfsat, men nu tror jag att jag börjar förstå varför, och varför du inte gillar filmer som försöker säga att det är demokratin man (USA/västvärlden) kämpar för.

    Här har man hoppat över hela den moraliska biten egentligen och bara gjort, eller försökt göra, en spännande historia rakt upp och ner, som råkar utspela sig i den här miljön. Nu funkade det inte riktigt för mig på samma sätt som det gjorde i ZD30.

    • Jo det stämmer. Jag skrev ganska snabbt om filmerna och denna sjönk i betyg efter ett par dagar när jag tänkte lite närmare på ett och annat som t.ex en inknökad kärlekshistoria men det stämmer bra det där med att jag avskyr pekpinnar – speciellt om jag vet att de är förljugna 😉

Lämna en kommentar