Årets bästa filmer 1993

1993

Wow vilket filmår! Jag sticker ut hakan och vill nog påstå att detta torde vara ett av de starkaste filmåren någonsin. Vilka filmer jag skulle välja var riktigt svårt och ett tag funderade jag nästan på att ”fuska” och ha med filmer på delad plats men slog bort tanken är det tio i topp så är det. Här kommer i alla fall 1993 års bästa filmer.

3726292c

10 Short cuts: Olika människoöden korsar varandra i LA. En av få filmer som jag gillar av regissören Altman.

Much-Ado-About-Nothing

9 Mycket väsen för ingenting: Kärleksförvecklingar i ett soligt Italien – på vers bör tilläggas då filmen är baserad på Shakespeares pjäs med samma namn.

tombstone8 Tombstone: Mustaschvästern som behandlar den legendariska striden vid OK Corall. Fartfylld, spännade med en hel hop bra skådisar.

Cliffhanger_1993_1

Cliffhanger: En av Slys bästa filmer. Öppningsscenen är outhärdlig. Bra actionrulle av Renny Harlin och en Ralf Edström ”look a like” i en av skurkrollerna.

hero_EB19930226REVIEWS302260301AR

Falling downIntressant samhällskommentar om den värld vi lever i. Lika aktuell i dag som för 20 år sedan. Tyvärr.

Santa-Jack-nightmare-before-christmas-226948_718_439

5. A Nightmare before Christmas: Härlig musikal värd att se och ses om. Största frågan är nog om det är en jul eller halloweenfilm?

31-groundhog-day-2.w1200.h630

4. Måndag hela veckan: Klurig komedi om en man som upplever samma dag om och om igen. Någon på nätet har i en lång artikel räknat ut att det sammanlagt rör sig om 12,395 dagar!

jurassic park t rex first

Jurassic park: Första och bästa filmen i serien om dinosaurier som löper amok, barn som får för lite uppmärksamhet och familjer med skiljsmässoproblem.

fhd993TRR_James_Gandolfini_003

2 True romance: Kriminalthrillerkomedi med filmhistoriens bästa slagsmål och en rollista som gör att det vattnas i munnen.

the-remains-of-the-day-original

1 Återstoden av dagen: Hopkins och Thompson är magnifika i denna fulländande film om en mycket inbunden man.

Bubblare: Andarnas hus, Joy luck club, In the line of fire, Jagad

Övriga filmspanare om 1993

Absurd cinema

Fripps filmrevyer

FLMR

Fiffis filmtajm

Filmmedia

Movies noir

Rörliga bilder och tryckta ord

Jojjenito

Spel & film

18 tankar på “Årets bästa filmer 1993

  1. Makalöst bra lista – hela fyra överlapp. Jag gillar att du har Återstoden av dagen först, som jag borde ha haft med bland bubblarna.

  2. Vad fint att se James Stevens och Miss Kenton på guldplatsen. Underbar film och suuuupernära att hamna etta även på min lista men den blev omkörd, kunde inte göra annat.

    Men visst var det ett sjuuuukt svårt år att lista, alltså HUR många kanonfilmer kan man göra på ett och samma år?

  3. Wohooo. Hela sex överlapp. Rekord! Det känns som att din lista är superbra!

    Den enda jag inte sett är din etta. Damn. Det får jag ta och reparera någon gång. När jag skrev min 93-lista första gången var det Den blå filmen jag utmanade mig själv att se och den är nu sedd och inne på nya listan! 🙂

    Övriga tre filmer är fina och värda hedersomnämnanden.

  4. Men hur har du tänkt med rankingen? Två tvåor och ingen åtta? Antar att du rankar TR lite högre än JP eftersom de ligger i den ordningen i inlägget?

    • Åtgärdat – tack för anmärkning.
      Trikolorenboxen står och väntar på titt.
      Frågan vi ställer oss är dock om min etta är en Henkefilm?

  5. I USA är A Nightmare Before Christmas en Halloween-film, det är då den brukar visas. Varje år. 🙂 Trodde den skulle bli etta. Lite besviken faktiskt. 😀

  6. 5 överlapp minsann. Det känns nog som att vi ändå är inne och vandrar på samma gata ganska ofta. 🙂
    Borde Tombstone ha varit med hos mig? Ja kanske, som bubblare i så fall.

  7. Fem överlapp! Känns som att det är samma filmer som i mångt och mycket återkommer på allas listor.

    Stort high five när det gäller ettan. Jag visste väl att jag kunde lita på dig. 😉

  8. Klart det är världens bästa filmår! 😉 Härligt att få lite sällskap med Much Ado… Däremot håller jag som synes inte med dig om dina absoluta två toppar. Helt ok filmer men detta superår räcker det helt enkelt inte.

Lämna en kommentar