Årets bästa filmer 1982

1982

Till skillnad mot 83 och 84 är detta år ett riktigt bra filmår. Placeringarna 1 – 3 är alla med på min 100 i topp lista vilket inte är illa alls. Mot slutet av listan är det däremot lite darrigare mest beronde på sviktande minne.

tumblr_o3gblqye9x1qaseldo4_1280

10 Frances: Tragisk BOATS om filmstjärnan Frances Farmer.

evil-under-the-sun_poirot-and-daphne

9. Mord på ljusa dagen: Peter Ustinov i högform som Hercule Poirot

195507_orig

8. Creepshow: Skräckantoligi med glimten i ögat.

original

7. Tootsie: Komedi som står sig bra – Jessica Lange igen!

thewall_124pyxurz

6. The Wall: Rockvideo/musikal om en deppig rockstjärna.

798_fanny-och-alexander

5. Fanny och AlexanderBergmans bästa?

78069

4. Den enfaldige mördaren: Hasse Alfredsson glänser både framför och bakom kameran men begriper någon vad Stellan säger?

firstblood3

3. First blood: Vildmarksaction som håller bra tempo med en hel del bra skådisar.

blade-runner-tears-in-rain-660x330

2. Blade runner: Ridley Scott bräde allt sitt krut för efter denna har han inte  gjort en riktigt bra film.

the-thing-kurt-russell-di-1

1. The Thing: Ett mästerverk inte tal om annat.

Andra filmspanares listor:

Fripp

Movies noir

Fiffi

Jojjenito

Rörliga bilder& tryckta ord

Spel & Film

FLMR

Filmmedia

12 tankar på “Årets bästa filmer 1982

  1. Hela sex överlapp. Rekord?

    Jag blir riktigt sugen på Mord på ljusa dagen. Har du sett alla Ustinovs Poirot-filmer? Det finns ju några att ta av… Personligen ser jag dem som delar av en tv-serie… Har bara sett de första få, men avser att titta igenom dem alla när tids ges.

    Tootsie: snygg bild.

    The wall: snygg bild!

    F&A: Persona.

    Ridley Scotts bästa film efter Blade runner? Du har rätt, det är skralt, men jag älskar Black hawk down. Tror du är kallsinnig inför den… 🙂

    • Nej nu var jag ute och cyklade. De Poirot-filmer jag tänkte på var de yngre med Suchet som Poirot. Det är tv-serien jag tänker på… Sorry för förvirringen.

      • Jag anade att det var Suchet du tänkte på. BHD -är nog inte en film som skulle falla mig på läppen.
        6 överlapp – wow

  2. Din prispall är blytung!
    Bara att lyfta på gubbhatten! OCH..en filmvän som (också) uppmärksammar både Frances och Tootise! Gött!

    • Tootsie håller iaf bättre än den svenska filmen rip offen som kom häromåret.
      Crrepshow var ett tag sedan men sist jag såg den gillade jag filmen (och det var inte 1982 😉 )

  3. Vilken kul och lite annorlunda lista. 🙂 Jag såg om Tootsie någorlunda nyligen och tyckte kanske inte att den åldrats sådär jättebra. Men plus för Creepshow, den var ju en höjdare när det begav sig.

Lämna en kommentar