Årets bästa filmer 1978

year1978

Vi kör vidare på 70-talet.

dawnofthedead1

10. Dawn of the dead: Inte lika bra som Snyders remake men visst håller filmen.

4f08e090b01ecdeeb42e9bf4d72ceea0

9. Döden på Nilen: Myspys och mord med Ustinov som Poirot.

the-boys-from-brazil-5

8. Pojkarna från Brasilien: Gubbaction med Peck och Reed. Konspirationer och nazister en mycket lyckad kombination.

lchd-watershipdown720p-bozx-mkv_snapshot_00-15-59_2015-08-19_13-11-12

7. Den långa flykten: Tecknad film med kaniner på flykt. En riktigt otrevlig och obehaglig film.

dabwh

6. Rosa Panters hämnd: Closeau i toppform. Töntigt, märkligt och i sina stunder genialt.

b882bbc10f20027620930ffa1f1

5. Midnight express: Rafflande fängelsefilm med en lysande Brad Davis i huvudrollen.

the_deer_hunter_61915-1920x1080

4. The Deer hunter: Låååång film om arbetarklassen i USA – och rysk roulette.

halloween

3. Halloween: Stilbildande klassiker där musiken är bättre än filmen.

invasion-of-the-body-snatchers-1978-screenshot-3

2. Världsrymden anfaller: Den bästa versionen av Finneys roman. Ruggig, välspelad och ångestladdad med många bra skådisar.

grease-1200-1200-675-675-crop-0000001 Grease: Sexualfrustrerande tonåringar (som spelas av skådisar som passerat 20 års gränsen med råge) försöker få till det i ett nostalgiskt 50-tal som aldrig existerat i verkligheten. Resultatet blir oemotståndligt.

Vad andra filmspanare tycker om året finner ni nedan

Movies noir

Fripps filmrevyer

Jojjenito

Filmfrommen

15 tankar på “Årets bästa filmer 1978

  1. Blandad kompott här… Det så hyllade sjuttiotalet levererar.

    10. Dawn of the dead – yay, med på min lista
    9. Döden på Nilen – visste att du skulle ha med den! 🙂
    8. Pojkarna från Brasilien – såg den när jag var ung men kommer inte ihåg något från den
    7. Den långa flykten – yay. Boken är otroligt bra. Visst filmen är symbolik över mänskliga problem och samhällen, men är filmen så obehaglig verkligen? Eller är det en generell kaninfobi du ger uttryck för?
    6. Rosa Panterns hämnd – hmmm, började se den med ambitionen att se hela men jag stängde av efter en liten stund. Kändes som att jag vuxit ifrån den… Trist. Jag älskade PS och hans RP när jag var yngre.
    5. Midnight express – sett men gillade den inte alls.
    4. The deer hunter – bra film
    3. Halloween – med på min lista efter att jag sett den för första gången nyligen
    2. Världsrymden anfaller – inte sett!!!
    1. Grease – är inte emot musikaler per definition men jag gillar inte den fåniga och tillgjorda välden. Blir logiskt när jag inser att jag också tyckte att Sista natten med gänget var otroligt dålig. Beskrivningar av den där eran, oavsett hur mycket av den som fanns eller ej, är kanske inte min kopp av te helt enkelt? Är inte riktigt med på vad du menar med att det nostalgiska 50-talet inte existerat.

    Skön lista i vilket fall! 🙂

    • Ha ha nej jag har ingen kaninfobi men minns att jag alltid tyckt att filmen varit mörk och lite ruggig.
      R.P håller än tycker jag men visst är det fjantig humor ibland.
      Ang 50 talet – den bilden som ges av detta decennium är ofta sedd genom nostalgins skimmer och det var lite mer slitet än vad man kan tro. I Stockholm var det trångbott och man var hänvisad till utedass på gården och en bra bit in på 50 talet gällde fortfarande ransonering. Saker som försvinner lite när man ser glättiga 50-talare.

  2. 10. Håller med, remaken är faktiskt bättre. Ganska besviken på denna.
    9. Tror inte jag sett den. Varit nära att börja titta, men inte riktigt känt för den.
    8. Såg om den för ett tag sen och nja, så där (även om jag gillar skådespelarna och upplägget).
    7. Har inte blivit av att jag sett den. Får se om jag tar mig i kragen någon gång.
    6. Inte någon Rosa pantern-favorit för egen del, men visst har den sina ögonblick.
    5. Topp tre utan tvekan. Riktigt tät och välspelad.
    4. Gillar den mer nu än en gång i tiden. Så pass mycket att det numera är min etta.
    3. Musiken gör mycket, det håller jag med om. Men filmen är också bra. Musik är en del av film.
    2. Gillar ju originalet mest, men denna är inte dålig. Dålig är däremot den horribla musiken som för egen del sänker filmen på egen hand.
    1. Aha, lite oväntat kan jag tycka, fast vet att du gillar musikaler. Ej sett den (främst för att det är musikal).

    3 av 10 (mina topp tre filmer)…

    • Du gillar de första två filmerna bättre om jag minns rätt? personligen gillar jag de tre sista med Sellers bättre.
      Halloween är en bra film men utan Carpenters musik hade den nog inte varit listaktuell.
      IBS minns inte musiken som dålig
      Du borde börja se fler musikaler 😉

  3. Wahoo!
    Musikalmannen! Du gör mig icke besviken! Stabilt!
    Ettan ÄR ju klockren! The nostalgia! Räcker länge det!

    Tack för senast! 🙂

  4. Dawn of the Dead, jo, den ÄR bättre än remaken.

    Jag såg Den långa flykten i söndags men den räckte bara till att bli bubblare.

    Haha, ja, det är verkligen gubbaction i Pojkarna från Brasilien. Slutfajten är episk.

    • Tror du missade ett inte efter ÄR 😉
      Långa flykten var det länge sedan jag såg men till en omtitt ligger den kvar.
      Mer gubbaction åt folket

  5. Pingback: Flmr vs Filmåret 1978! | Flmr

Lämna en kommentar