Harold and Maude (Hal Ashby 1971)

Harold är en ung man från rikt hem som är helt besatt av döden. För att få sin självupptagna mors uppmärksamhet ägnar han sin fridid åt att iscensätta fejkade självmord. Andra hobbies är att gå på begravningar  och titta på husdemolering. Ingen muntergök alltså.  På en begravning springer han på Maude och de blir snart vänner. Maude är en gammal kvinna men väldigt livlig. Hon är dessutom lite av en anarkist och gör precis som hon vill, som att till exempel sno bilar i tid och otid. Maudes livsglädje och syn på tillvaron börjar sakta men säkert smitta av sig på Harold som börjar se någon slags mening med tillvaron och blir dessutom förälskad i Maude. Harolds mor har däremot helt andra planer för hur Harold ska leva sitt liv.

Jag brukar rysa lite när någon benämner en film som en ”varm komedi”,  oftast för att det brukar handla om konstlad mysighetsfaktor där man förväntas skratta med gråten i halsen. I det här fallet får jag vika mig och själv använda uttrycket. För det är varmt och genomhumanistiskt.  Filmenst budskap är enkelt och allmänmänskligt. Tyvärr är det en film som åldrats lite illa. Flower Power influenserna lyser igenom och det med besked. Som samtidsdokument är det ju intressant men det blir lite svårt att ta till sig blomstersnacket åtminstone för mig särkilt då det blir lite väl överförklarat ibland.  Många roliga scener dock och den coolaste bilen på film (med undantag av den första batmobilen förstås) samt suveränt soundtrack med specialskrivna låtar av Cat Stevens. Det är inte ofta jag säger det, men detta är en film som jag gärna skulle se en remake av.

Betyg : 7/10

7 tankar på “Harold and Maude (Hal Ashby 1971)

  1. TACKTACKTACKTACKTACK!
    Du anar inte vad jag har funderat och slagit min skalle BLÅ för att jag inte kom på vad den här filmen hette när jag letade efter den bland ”romantik” på Lovefilm. Hur fan letar man efter nåt man inte vet vad det heter och inte har en aning om en enda skådis som är med. Men du hörde min frustration. TACK!!!

  2. Till skillnad ifrån SARA_BE ser jag gärna en remake på den här. I vårt överkommunicerade samhälle med facebook, bloggar och tvitter skulle man lätt kuna göra den här historien om utanförskap ännu bättre. Plus att de kanske gör slutet på det sätt som det borde gjorts. Ni som har sett den, vet vad jag menar.

  3. Roligt att jag kunde vara till hjälp Fiffi.
    Re-make och re-make, menar mer att det skulle nog inte skada att återanvända grundstommen i filmen och bygga en ny film kring. Allt annat mals ju om i oändlighet och återanvänds flitigt, varför då inte återanvända något som är någolunda orginellt för en gångs skull?

  4. Det känns bara som att hela epoken då den gjordes var så mycket en del av filmen …
    Men vem vet … Nån kanske skulle kunna göra den! 🙂

  5. Pingback: Harold and Maude

Lämna en kommentar