The Raid (2011 Indonesien)

En gangsterboss har ett helt hyreshus som högkvarter och där han fått suttit i orubbat bo en lång tid. Polisen beslutar sig dock för att bossen ska bort och skickar en insatsstyrka. Man skulle tro att detta är en ”walk in the park” men så är icke fallet. Snart är rollerna de omvända och poliserna måste slåss för sitt liv för att komma ut ur huset som visar sig vara en dödsfälla.

Bortsett från en kort presentation på en kvart av karaktärerna och polisernas uppdrag är det full fart ända in i kaklet. Våldsamt, blodigt, brutalt och mycket spännande. Storyn är enkel och vi har sett liknande förut men The Raid fullkomligt spricker av berättarglädje man satsar fullt ut i actionscenerna som är makalösa och tack vare det enkla manuset köper jag storyn rakt av utan någon som helst eftertanke. Nu skjuts det inte hela tiden, låga fightscener avlöses med lite traditionella ”smyga och nästan bli upptäckt” scener som höjer spänningen. The Raid går direkt på reptilhjärnan och det är bara att njuta. Att filmen inte får toppbetyg beror på att några fightingscener blir lite väl utdragna och därmed lite, men bara lite, trista.

Om någon skulle vara orolig för eventuella kuturella skillnader behöver man inte oroa sig. The Raid är mycket västerländsk i sin berättarstil och skådespeleri. Slapsticken och det teatrala som ibland kan dyka upp i Sydkoreanska och Japanska filmer lyser här med sin frånvaro. Detta kan förklaras med att regissören kommer från Wales. En av de bästa actionfilmerna jag sett på länge och definitivt sevärd.

Avslutningsvis tackar jag Movies noir som tipsade om filmen.

Regi: Gareth Evans

betyg: 9/10

11 tankar på “The Raid (2011 Indonesien)

  1. Ja, jag gick och såg den här på Filmfestivalen som en kul och ”annorlunda” film. Och den lyckades bra. Jag gav den ”bara” en stark trea, men i genren är det bra. Och jag håller med om att den är enkel, men det i sig funkar väldigt bra här. Man behöver inte krångla till storyn.

    Hollywood planerar givetvis en remake (helt korkat då det är fightscenerna som är filmen).

    Jättekul att du gillade den så pass mycket !!!

  2. Tack för tipset. Missade den hos M-Noir. Alltid kul att upptäcka nya filmländer. Kan inte påminna mig att jag sett en indonesisk rulle. Snygg action brukar de kunna asiater, oavsett land. Det enda som gör mig lite tveksam är att regissören är från Wales.

    • Lite märkligt att de inte tog in en lokal förmåga men det funkar bra. Filmen känns mkt västerländsk och då jag inte har sett någon annan film från Indonesien är det svårt att jämföra om det beror på regissören eller kulturen.

  3. Pingback: THE RAID – UPPGÖRELSEN

Lämna en kommentar