Contracted (2013 USA)

Contracted-movie-posterSamantha är på en fest där hon blir drogad och våldtagen, redan nästa dag börjar hon visa symtom på att det inte står riktigt rätt till med hennes kropp. Hon har drabbats av någon okänd och mycket aggressiv könssjukdom. Detta hade kanske möjligtvis kunnat bli en bra äckelskräckis i äkta Cronenberganda (det var åtminstone det jag hade hoppats på) men regissören och manusförfattaren Eric England är ingen Cronenberg. Storyn och framförallt filmens karaktärer är alldeles för korkade för att jag ska bry mig om dem. Jag känner mest att de gör mänskligheten en tjänst när de en efter en stryker med. Kort och gott Contracted är en amatörmässig skitfilm som jag snabbt skulle ha glömt och det här inlägget hade slutat här om det inte vore för en yttepytte liten bagatell.

En och annan kan nu tycka att jag är allt för överkänslig i min politiska korrekthet och anser att jag borde ta och slappna av lite. Nu brukar jag tycka att det är ganska roligt när saker och ting inte är helt P.K åtminstone när det görs medvetet och med ett stänk av ironi. Jag reagerar desto mer när man inte märker att man gör en uppenbar fadäs utan tycker att det är helt ok att skänka en bil på fotbollsgalan till manliga landslagsspelare men skiter i att uppmärksamma de kvinnliga fotbollsspelarna. Jag vill för säkerhets skull tillägga att den politiska korrektheten kan bli rent pinsam i sin ängslighet över att man vill vara till lags t.ex att välja att inte sjunga nationalsången eller när man gömmer undan Tintin i Kongo på biblioteket. Så det här med politisk korrekthet är inte en helt okomplicerad fråga.

Vad var det då som jag reagerade mot när det rör sig om dagens usla film? Filmens tagline/slogan är nämligen ”not your average one night stand”. Så som jag tolkar frasen one night stand är att det är ett engångsligg som inte innebär tvång m.a.o så långt från våldtäkt man kan komma. Denna slogan hade kunnat fått passera som ett slarv i arbetet (inte förvånande då det är en dålig film på alla sätt och vis) men då man i filmen propagerar för säker sex samt att själva våldtäkten inte diskuteras verkar det som manusförfattaren finner det mer problematiskt att Samantha inte såg till att hennes våldtäktsman använde kondom än att att hon de facto blev våldtagen. Det antyds också mellan raderna att hon minsann får skylla sig själv då hon söp sig full.  Även på IMBD kör man på spåret att huvudpersonen har ett engångsligg. En möjlig förklaring kan möjligtvis vara att jag missat att one night stand numera genomgått en språklig begreppsförskjutning och numera betyder våldtäkt. Vad vet jag? Hur som helst så var det irriterande.

Regi: Eric England

betyg: 1/10

2 tankar på “Contracted (2013 USA)

  1. Hmmmm…”not your average one night stand”. Om hon blev våldtagen får man sannerligen hoppas det. Utan att ha sett filmen kan förstå din invändning och tycker inte den är det minsta pk. Snarare bara mänsklig.

Lämna en kommentar