Filmspanarna: Science fiction

Först tyckte jag att det det skulle bli lätt att skriva om science fiction, en genre jag håller ganska högt men det stod still inte ett uns av inspiration. Ett tag tänkte jag skriva om Blade runner eller Matrix men det ville sig inte och jag hade så smått kommit till insikt att jag nog fick nöja mig med att läsa bloggkollegornas underhållande inlägg i temat. I går lossnade det dock när jag kommenterade ett inlägg över hos Sofia. Mitt bidrag till temat blir åtta stycken science fiction historier som inte filmats än men om/förhoppningsvis/när de filmas kommer jag att sitta mycket förväntansfull i biomörkret. Det blir två berättelser som nog bäst lämpar sig som tv-serie sedan följer de sex historier som jag gärna vill se på vita duken. Att det blev just åtta önskefilmer/serier är att det var just dessa som utan ansträngning ploppade upp i hjärnan.

TV-Serier

The Incal - Restored Trailer - 03

Inkalen av  Alejandro Jodorowsky & Moebius. Den misslyckade privatdetektiven John Difool stöter på en döende utomjording som ger honom ett föremål, ljusets Incal. Denna ofrivilliga gåva sätter i gång en hejdlös historia som involverar allt som tänkas kan inom genren science fiction. Det är ett myller av personer och händelser och att knöka in allt detta i en film skulle vara svårt men som tv-serie skulle det nog kunna bli en mycket underhållande berättelse.

untitled-1-1345588934

The Invisibles av Grant Morrisson m.f. Tänker inte försöka förklara handlingen här, det skulle ta allt för stor plats men storyn involverar bla Area 51, tidsresor, aztekiska demoner, Markis de Sade, shamaner, konspirationer som står so spön i backen, djävulen, utomjordingar samt The King in yellow. Skulle kunna bli hur bra som helst men risken att det blir en soppa utav guds nåde är också stor.

Filmer

61DyBFj0FPL

6. Prey av Michael Crichton: En av författarens sista böcker och inte speciellt bra. Men jag anar att den här historien som rör nanoteknik och artificiell intelligens skulle kunna lämpa sig bra på film. Upplägget påminner lite om The Thing och görs det rätt kan man nog få en härlig sf-thriller att mysa till.

we3

5. WE3 av Grant Morrison & Frank Quitely. Militären har ”förbättrat” tre djur, en hund, katt och en kanin. De tre djuren är fullfjädrade mördare som nyttjas i statens tjänst. Problem uppstår dock när djuren rymmer och kommer ut i vida världen. Militären sätter efter de tre rymlingarna men de är inte speciellt lätta att fånga in. Detta skulle bli en film som skulle kombinera högkvalitativ action och rikligt med ”damm” i lokalen som en bloggkollega brukar uttrycka sig. Svårigheten ligger nog i att få de tre huvudkaraktärerna att kännas verkliga utan att CGI tar över hela showen.

tag-fran-brooklyn

4. Linda & Valentin av Pierre Christin & Jean-Claude Mézières. Man skulle tycka ett en serie som ”lånat” en hel del till filmer och tv-serier som Star Wars, Babylon 5 och Det femte elementet skulle vara värd åtminstone en egen liten film. Intressanta berättelser där våld inte alltid är lösningen samt fantasifyllda miljöer som troligen skulle slå det mesta man hitintills sett på bio. En fest för ögat. 26_Chris_Moore_TheStarsMyDestination 3. Tigermannen (The Stars are my destination) av Alfred Bester. Mekanikern och medelmåttan Gully Foyle lämnas att dö i ett förstört rymdskepp. Detta väcker inre inre kraft hos Gully och han startar en interplanetarisk odyssé för att hämnas på den ansvarige. Hårdkokt sf-historia och det är lite märkligt att den inte filmats än. 

h-030

2 Websters värld (The City) av C.D Simak. När science fiction är som bäst ger den mig en ”sense of wonder”. City är en vemodig historia som startar i nutid och sträcker sig långt in i framtiden där människan är en legend som det berättas sagor om. En stillsam historia som troligen skulle kunna bli en film man skulle tänka på länge efter att man sett den. 1280x720_3401_At_mountains_of_madness_2d_fantasy_lovecraft_landscape_adventure_picture_image_digital_art1. At the mountains of madness av H.P Lovecraft. Det har varit riktigt nära att den här sf-skräckisen blivit film men projektet har fallit på målsnöret två gånger. Jag hoppas att det blir tredje gången gillt för vem kan motstå en berättelse där en expedition finner en bortglömd stad i Antarktis innehållandes allsköns rysligheter?  Jag håller inte andan i väntan på att något av ovanstående verk blir till film men man kan alltid hoppas. Vilka sf-historier skulle du vilja nå vita duken?  

Andra filmspanare om samma ämne

Except fear

Fripp

Flmr

Jojjenito

Rörliga bilder

Movies noir

Fiffi

23 tankar på “Filmspanarna: Science fiction

  1. Jag känner mig vederbörligen hedrad över att ha kunnat lämna lite inspiration till ett jättebra inlägg. Dock är det förstås mycket jag inte var bekant med tidigare. Prey håller jag helt med om, en historia som antagligen skulle göra sig bättre på film. Och The City tar jag med mig som tips — låter intressant och Simak brukar ju leverera. Själv skulle jag kunna tänka mig att se någon av George Martins noveller levandegjorda, Wildcards skulle exempelvis kunna bli både mörk och intressant.

    • Simak är alltid trevlig – Porten till stjärnorna är en annan bra bok av författaren. Martin har jag bara läst GoT än så länge men håller hans övriga berättelser samma höga klass är de värda en titt.

  2. När jag läser din lista blir jag alldeles nipprig. GÖR DESSA FILMER OCH TV-SERIER NU! Jag vill se Jason Statham som Tigermannen (eller….hm….var det DIN tanke som dök upp nu;))

    När det uppenbarligen finns så många ofilmade alster (om du kunde komma på åtta i ett nafs så borde det finnas hundratals, tusentals) och det ändå görs så många remakes och reboots, alltså, jag blir både trött och besviken på alla dessa ”säkra kort” som filmbolagen producerar. Jag vill se The Invisibles!

    • Statham eller Hardy som Tigermannen vilken dröm casting 🙂
      Hade jag haft lite mer tid på mig hade jag nog kunnat mejsla ut en lite längre lista för det finns ett och annat man hellre hade sett än t.ex Star Wars VII.
      Jag vill också se The Invisibles så jag kanske förstår vad den handlar om 😉

  3. Mycket inspirerande val av lista! Direkt när jag läste vad din lista skulle handla om tänkte jag på Isaac Asimovs Stiftelse-berättelse. Men sen inser jag att den är svår att fånga på film eller serie då den inte fokuserar på några speciella karaktärer…

    Den bokserie jag allra helst skulle vilja se filmad, likt Game of Thrones, är The wheel of time. Det vore något det…

    • Tack!
      Jag ska skamset erkänna att jag inte läst Stiftelsen – kanske ett sommarprojekt.
      Wheel of time har jag första boken hemma men det finns lite annat som ligger före.

  4. Är inte insatt i böckernas värld, men det finns självklart mycket att ta ifrån. Tycker 1, 2, 4 och möjligtvis 6 alla låter/verkar klart intressanta och som jag nog själv skulle vilja se.

    Kul lista!

    • Nummer ett har varit riktigt nära med Del Toro som regissör den gången föll det på att filmbolaget ville ha PG-13 stämpel något regissören vägrade.

  5. Se det var en smutt take på ämnet!
    Tigermannen och Mountains of Madness vill jag ABSOLUT se som serier. De var de mest lockande i den här samlingen du skrev om!
    Eller också blir Tigermannen en rafflande actionrulle på två timmar! (?)

  6. Kom och tänka på en till… greg Bear’s Eon. Skulle kunna bli en mycket bra sci-fi rulle. Läsvärd också!

    Och varför inte Arthur C Clarke’s Rama-böcker?

    Från isaac Asimov skulle jag nog hellre se de riktiga robot-romanerna före Stiftelsen, dvs The naked sun och Caves of steel och de där uppföljarna…

    • Tackar för tips verkar intressant – Eon.
      Asimov har jag mest läst hans noveller och har inte läst värst mycket romaner om ens någon.
      Clarke har jag läst desto mer av och visst är Rama bra (bara läst del ett) tror den också var på väg att bli film men skrotades. Länge sedan jag läste och den är nog värd att läsas om. Är fortsättningen lika bra?

      • Men gudars vilka trista filmer det skulle bli 😉 Nä varken Eon eller Rama har imponerat på mig. Filmrättigheterna till Rama ska enl Wikipedia vara uppköpta av Morgan Freeman men för närvarande fast i development hell.

      • Jag har inte läst Eon men Rama var väl kanske inte fartfylld men visuellt storslagen om jag minns rätt.

    • Well, The Dark Tower är väl mer åt fantasy-hållet men det finns drag av sf här också med lämningar från North Central Positronics och the Old People.

      • Dark tower har jag inte läst än men den ligger i mitt långa ”läsa om allt av King projekt ” (är f.n i slutet på Firestarter) . Tror den är på G som tv-serie.
        Blueberry gillar jag skarpt – synd bara att de album som fattas bara finns på franska – får bli kvällskurs 😉

  7. Pingback: What’s in a name? | Rörliga bilder och tryckta ord

Lämna en kommentar