The Human race (2013 USA)

M10640_descEfter ett ljussken transporteras en grupp människor till ett mindre samhälle som verkar vara helt öde. En röst hörs som börjar rabbla regler: Man får inte lämna banan och beträda gräset – då dör man. Blir man varvad av en motspelare dör man. Det förstnämnda regeln visar sig stämma snabbt då några personer i den allmänna trängseln och förvirringen råkar hamna utanför banan och exploderar. I panik börjar några  personer att springa och loppet är i full gång.

Jag närmade mig den här filmen med viss tveksamhet då den verkade vara en rip-off av Stephen Kings The Long mile men det visade sig snabbt att det här var något helt annat. The Human race har en lite darrig start, tillbakablickar och fokus i storyn skiftar så jag har lite svårt att bli bekväm i mitt tittande men biter man ihop och tar sig igenom den första kvarten belönas man med en spännande historia. Till en början var jag helt säker på hur historien skulle utveckla sig men efter att filmmakarna ganska snabbt bryter ett och annat tabu blev jag osäker på berättelsens utgång. Filmen är spännande samtidigt lockar mysteriet om vad det hela egentligen går ut på. Slutet visar sig vara tillfredsställande med en liten knorr på berättelsen.

Iofs har jag sett samma grundhistoria tidigare om hur vanligt folk tappar allt vad medkänsla heter så fort man sätts under press men jag gillar temat och den svarta synen på den mänskliga naturen. Filmen är en liten oväntad lågbudgetpärla (ok skådisar och någorlunda dugliga effekter)  som jag rekommenderar varmt.

Regi: Paul Hough

Betyg: 8/10

3 tankar på “The Human race (2013 USA)

Lämna en kommentar