Slugs (1988 USA)

hämtaDagens film får mig att tänka på filmerna om Beck. Slugs och Beck har nämligen två saker gemensamt: De är en samproduktion mellan två länder (Beck – Sverige och Tyskland, Slugs – USA och Spanien) och man väljer att trycka in några skådisar som inte kan språket som talas i filmen. Resultatet blir usel dubbning samt att skådisarna ser lika förvirrade ut som Krösa-Maja i filmerna om Emil i Lönneberga. Jodå Krösa -Maja spelades av en tyska som var svår på spriten om man nu ska tro på ryktet. Men nu kommer jag från ämnet. Tillbaka till Slugs en film jag inte tidigare hört talas om men som bloggkollegorna Fiffi och Sofia upplyste mig om.

After I’ve dealt with these slugs, what do you say to we get naked and crazy?

Slugs handlar om muterade sniglar. Det rör sig inte om några jättesniglar utan den vanliga sorten utan hus på ryggen och ca en decimeter långa. Manusförfattaren har dock utrustat dess kryp med ett slem som förlamar människor samt tänder. Sniglarnas mutation har skett pga undangömt kemiskt avfall som nu släppts löst i naturen då man börjat gräva i marken för att bygga ett köpcentra.  Filmen skulle nog varit förtjänt att falla i glömska om den inte varit så otroligt underhållande i all sin uselhet.

Slugs

Dialogen, som jag bjudit lite på ovan, och logiken är bortom beskrivning. Det är ett haveri av grandiosa mått. Vi får ta del av en trädgårdsmästares desperata kamp mot en snigel. En naken skådis som sliter som få för att dölja sin snopp för kameran under en snigelattacksscen och en de kvinnliga skådisarna har en mycket märklig röst. Är det månne en man som dubbat henne? Kort och gott: Slugs är en högtidsstund framför tv-apparaten. Jag har nog inte sett en så givande och dålig film sedan Shark attack 3 eller möjligtvis The Room men där var iofs Tommy Wiseau alldeles för creepy för att jag kunde slappna av helt.

Regi: J.P. Simon

Betyg: 2/10

 

4 tankar på “Slugs (1988 USA)

  1. Ojoj, The Room-kvalitet alltså? You’re welcome! 😀 Men jag kanske borde se om eländet, för något snoppdöljande kan jag inte påminna mig. Men visst måste man älska karaktärer som envisas med att ramla omkull och sedan snällt väntar på att sniglarna ska hinna attackera?

    Tack för ping, förstås.

    • Snoppscenen är när ”värstingparet” rullat runt i sängen och tjejen hamnar på golvet med sniglar. När hennes kille som är naken kryper runt på sängen är hela tiden ett ben i vinkel för att dölja hans behag och hans positioner ser allt annat än naturliga ut. Eller så övertolkar jag 😉

  2. Även jag missade snoppdöljandet. Måste jag se om filmen nu? 😉

    Kul att du tog dig an den! Det är inte oscarskvalité på Slugs direkt men å andra sidan är det inte oscarskvalité på vissa oscarsvinnare heller (*host* Braveheart).

    • Ang. snoppen se ovanstående kommentar så kanske ditt minne friskas upp. Filmer som Slugs har absolut en plats i mitt hjärta. Ang. Braveheart har jag sett den en gång och vill minnas att den var ok men Oscarvärdig? Nope.

Lämna en kommentar