The Possession of Michael King (2014 USA)

the-possession-of-michael-king-posterDet var med låga förväntningar jag tog mig an dagens film. Bara namnet The possesion of (valfritt namn kan sättas in) gör att jag drar öronen åt mig och speciellt i kombination med found-footage känns konceptet tämligen urvattnat. Men man ska aldrig ge upp för om man vaskar tillräckligt mycket skit å dyker det till slut upp ett och annat guldkorn.

Dokumentärfilmaren Michael förlorar sin fru i en tragisk olycka. Han beslutar sig att förena nytta med sorgearbete och beslutar att hans nästa film ska handla om att det inte finns något liv efter detta. Michael riggar hela sitt hem med kameror och återföljs av en kollega som filmar hans göranden. För att bevisa sin tes erbjuder han folk att försöka förbanna honom. Michael besoker necromantiker, andebesvärjare, präster och annat löst folk. Till en början verkar det att Michael har rätt i sin tes att vare sig Gud eller djävulen existerar men snart visar sig små tecken att allt inte riktigt står rätt till i familjen Kings hem. Kan det vara så att någon av alla dessa stollar Michael träffat på sista tiden har lyckats med sina besvärjelser?

PM-Still-4-620x400

Jag fastnade direkt för Michael och hans öde. Filmen är till en början roande när huvudpersonen besöker folk som är som inte riktigt är som vanligt folk.Gradvis mörknar berättelsen för att till slut utvecklas till att bli ren och skär skräck. Om det är något som jag avskyr inom skräckgenren är det s.k jump-scares speciellt om det kombineras med hög musik och en ofarlig händelse typ det var bara en katt i skafferiet etc. Det är ett billigt och slött sätt att skrämma tittaren på och jag kräver mer. I dagens film nyttjar man detta trick ett par gånger men här är det verkligen rysliga saker som sker och tro fan om jag inte lyfte ur soffan vid ett par tillfällen. The possesion of Michael King är en effektiv skräckfilm som lyckas väl med sitt mål nämligen att skrämma sina tittare och då är jag mer än nöjd. En bra start på skräckfilmsveckan.

Kolla in vad Fiffi tyckte om filmen vetja.

Regi: David Jung

Betyg: 8/10

4 tankar på “The Possession of Michael King (2014 USA)

Lämna en kommentar