Sleeping beauty (Australien 2011)

Lucy bekostar sina studier med diverse arbeten; kontorsjobb, städerska och eventuellt prostitution . När hon en dag får ett erbjudande om att ikädd sexiga underkläder servera vid middagsbjudningar tackar hon ja. Lucy får efter en tid som servitör erbjudanet att frivilligt låta sig sövas ned och låta betalande kunder dela säng med henne. Kunderna är dock förbjudna att ligga med den medvetslösa Lucy. Efter en tid blir Lucy förståeligt nog nyfiken på vad som pågår i rummet när hon sover och hon inhandlar en spionkamera.

Det här var en mysko film eller kanske inte. Antingen är den mer komplicerad än vad jag begriper eller så så är berättelsen så okomplicerad att jag inte riktigt kan acceptera att handlingen är så simpel som den är. Jag är minst sagt förvirrad efter att ha sett Sleping beauty.

Det finns mycket att gilla med filmen. Fotot är utsökt och filmen känns orginell. Emily Browning presterar bra i rollen som den håglösa och eventuellt självdestruktiva Lucy. Jag blir inte riktigt klok på rollfiguren Lucy. Det framstår som att hon inte ha någon livsgnista kvar. Egentligen verkar Lucy i vaket tillstånd vara lika apatisk som när hon är nedsövd. I ett par små scener i filmen verkar det dock som att hon reagerar på sin situation. B.l.a eldar hon upp sitt arvode och hon småjävlas lite men det känns mer som tysta protester men mot vad?  Jag blir nyfiken på vem Lucy är men det förklaras aldrig i filmen. Kan det vara så att Lucy symboliserar någon eller någonting eller övertolkar jag en film som bara handlar om en tjej som på ett udda sätt säljer sin kropp?

Sleeping beauty ger mig många frågor och tankar men jag får inga svar. Kanske är film då som bäst när man får fundera och tänka lite extra men då krävs det att man bryr sig om karaktärerna och det är här som Sleeping beauty failerar. Filmen präglas genomomgående av en steril och kall känsla. Efter att ha sett filmen kändes mitt sinne lite som huden kan göra efter att man varit ute en kall vinterdag. Torr och i behov av hudkräm. Avsaknaden av filmusik gör också sitt för att framkalla den känslan.

Jag vet inte vad filmen vill säga mig. Jag har tittat i nittio minuter men berättelsen lämnade bara ett tomrum. Snyggt, orginellt, välproducerat och välspelat men i detta fall för känslokallt för att jag ska bli engagerad.

Regi: Julia Leigh

Betyg: 5/10

4 thoughts on “Sleeping beauty (Australien 2011)

  1. Intressant skriver recension av en film som inte släpper från min skalle. Jag förstår den inte, den gäckar mig 😉
    Jag fastnade lite för två meningar som du skrev: ”Det framstår som att hon inte ha någon livsgnista kvar. Egentligen verkar Lucy i vaket tillstånd vara lika apatisk som när hon är nedsövd”. Du kanske har slagit huvudet på spiken? Kanske hittade du själva navet av hela filmen där. Lucy är kanske aldrig så levande som när hon är nedsövd och kanske aldrig så intresserad av sitt eget liv som hon är av dom timmar hon inte har någon kontroll alls.

    Filmen blev inte mindre intressant nu. Hmmmm. Det är verkligen en film jag skulle vilja se om.

    • Visst är det en film som gäckar sinnet 😉 Ovanlig och orginell. När hon besöker Birdman visar hon också ngn form av känsloliv men vem är Birdman vad är deras förhållande? Många frågor men inga svar.

      • Birdman… Ja, du…
        Kanske finns det en manual nånstans, ett facit. Jag vet inte. Det mesta i filmen går nog att tolka på tusen olika sätt. Jag vet bara att filmen i mitt tycke är mer intressant än bra men ändå så pass bra att det blir intressant att den inte släpper taget. Weirdo värre det här 😉

      • Där slog du huvudet på spiken: Mer intressant än bra. Har kollat lite lätt på internet efter eventuella tolkningar men inget facit so far.

Kommentera

