A Good Day to Die Hard + G.I. Joe: Retaliation (2013 USA)

A_GOOD_DAY_TO_DIE__1663060aMed tanke på gårdagens film skulle man kunna säga ”att efter sol kommer regn”. När det rör sig om Die hard franschaisen är jag inte överdrivet förtjust (en underdrift) i de två första filmerna men jag gillade trean och fyran. Efter att ha sett  A Good Day to Die Hard kan jag konstatera att man kört än en franschaise i botten för det kan väl inte bli sämre än det här?

Då McClanes dotter fick screetime iom förra filmen ger man hans son Jack en chans att visa vad han går för. Jack står anklagad för ett mord i Ryssland. John åker dit för att ge sin son sitt stöd. McClane hinner knappt sätta sin fot på Rysk mark innan det börjar skjutas, sprängas hus och helikoptrar pulvriserar byggnader i cenrala Moskva. Ett Moskva som måste vara rena Mecka för brottslingar då inte en polis syns till under dessa bombastiska scener. Allt detta skjutande ackompanjeras av McClaine som filmen igenom vrålar att han är på semester, en intention han aldrig haft då han som sagt åkte till Ryssland för att bevittna sin sons rättegång.  Filmen avslutas med en magisk bilresa från Moskva till Tjernobyl, en nätt tur på ca 100 mil som tydligen klaras av på en halv dag.  Där och då somnade jag och det är betyg nog för den här skiten.

G_I_-Joe-Retaliation-2013-Telugu-Dubbed-Movie-Watch-Online Jag har även sett uppföljaren till G.I. Joe och kan kort konstatera att Willis numera låter kvantitet gå före kvalitet. Den här filmen består till största delen av män som vrålar militära klyschor så att ådrorna syns, tröttsamma slagsmål, handslag som innebär att man stirrar stint in i mottagerens ögon och spänner sina biceps i för trånga t-shirts, oinspirerade actionscener och en Willis som likt gubben i lådan dyker upp för att casha in sin check. Första filmen var en underhållande bagatell, den här gav mig bara huvudvärk. Även här nickade jag till mot slutet och börjar ana att min hjärna har en inbyggd failsafe och stänger av sig själv om jag får se för mycket skit på en gång.

Regi: John Moore + Jon M. Chu

Betyg: 1/10

4 tankar på “A Good Day to Die Hard + G.I. Joe: Retaliation (2013 USA)

  1. The Rock brukar vara rätt sevärd väl? Inte här kanske. Willis gjorde ju i alla fall Looper förra året så vi ska kanske inte döma ut honom fullständigt.

    Är för övrigt fullkomligt osugen på bägge filmerna. Kommer aldrig se dem, men man ska väl aldrig säga aldrig. 😉

    En shit overload fail-safe. Haha. 🙂

    • Håller med om att The Rock är helt ok som skådis – det han saknar i kompetens väger hans charm upp men inte ens han kan rädda detta dravel.
      Tyvärr funkar inte min failsafe alltid eller kanske det är mitt omdöme som bör granskas? 😉

Lämna en kommentar