Årets bästa filmer 2009

2009

Då var det dags för nådens år 2009. Jag stötte på stora men angenäma problem när denna lista skulle sammanställas. För det första visade det sig vara ett mycket bra filmår. Jag hade uppemot trettio(!) filmer att välja mellan vid första sorteringen. Tio filmer gick bort men sedan blev valet otroligt svårt och det var där jag stötte på mitt andra problem men det tar vi efter listan som följer här:

You never forget your first threesome10. The Human centipede: Detta var nog tillsammans med Avatar årets snackis. Har man sett den lär man inte glömma filmen. Trots att den bygger på en spekulativ ide´är filmen faktiskt spännande, rolig (i sina stunder) och har tre skådisar som gör allt för konsten.

antichrist17

9. Antichrist: Om Trier kan man tycka både det ena och det andra men hur man än vrider och vänder på karln gör han åtminstone filmer som sätter sig. Antichrist har en otrevlig stämning som kryper under skinnet på mig och än en gång inser jag att vettigt folk stannar i stan och lämnar naturen därhän.

the-damned-united

8. The Damned united: En sportfilm som är BOATS lyckades nästla sig in på listan. Historien om fotbollslaget Derbys excentriske tränare Clough är för bra för att ignoreras. Mycket underhållande historia i sjuttiotalets England.

03adve600

7. Adventureland: ”Coming of age” historia som utspelar sig på ett nöjesfält under 80-talet. Det händer kanske inte så mycket på pappret men filmen förmedlar en skön känsla och jag gillar filmens karaktärer som känns äkta t.om Kristen Stewart lyckas med att skådespela bara det är en bedrift.

Where the Wild Things Are

6. Where the wild things are:  Jag trodde Sednaks historia om Max i Vildingarnas land skulle bli ett fiasko av grandiosa mått. Men en bra regissör Jonze och en alldeles underbart suverän barnskådis (ja ni läste rätt) vid namn Max Records gjorde att mina förväntningar inte infriades och tur var det. Välspelad, välgjord och värmespridande för själ och hjärta med en stor portion allvar.

orphan

5. The Orphan:  Tillsammans med The Lovely ones årets mest spännande film, en nagelbitare av rang. Jämfört med The Lovely ones har den här filmen bättre skådisar och manus. Vill minnas att jag satt som på nålar och Sarsgaard är alltid sevärd.

the-white-ribbon2

4. Det Vita bandetÄn en otrevlig berättelse från österrikaren Haneke. En klinisk film med vackra lantliga bilder och snyggt foto men under ytan sjuder det av förtryck och andra hemskheter.

agora2

3. AgoraEn tragisk och deprimerande film som handlar om korkade kristna och människans småsinthet.  Rachel Weisz är lite loj i rollen som filosofen Hypatia men å andra sidan bjuds man som tittare på Michael Lonsdale (Hugo Drax). Agora skapade mycket irritation hos mig med andra ord den berörde.

Christoph-Waltz-inglourious-basterds-wallpaper

2. Inglourious basterds: Jag hade nästan avfärdat Tarantino och funderade på att strunta i den här filmen. Turligt nog traskade jag iväg och fick en mustig, spännande historia och en ny favoritskådis på köpet, Christoph Waltz. En av Tarantinos bästa filmer.

Zooey-Deschanel-500-Days-Of-Summer-zooey-deschanel-21080032-1280-534

1. 500 days of Summer: 2009 var året jag startade den här bloggen. Våren 2010 såg jag den här filmen och jag har inte sett en bättre film sedan dess. En och annan film har varit nära men jag har insett att jag är svag för romantiska bitterljuva filmer och mer bitterljuvt än så här blir det inte (möjligtvis paraplyfilmen). Fantasifulla scenlösningar, bra skådisar och ett soundtrack från himlen gör denna film till ett mästerverk.

Bubblare: The Loved ones, The Hangover, Un Prophete, Mr.Nobody, An Education, Harry Brown, Zombieland för att nämna några få på en låååång lista.

Kvar att se: Enter the void, Fishtank, Mary & Max, Splice, Up in the air, Dogthooth, Thirst, Precious, Trash humpers, Get low, m.fl

Det andra problemet när det rörde årets lista var hur jag skulle ställa mig till de filmer jag hade sållat fram. Om jag kollade på betygen hade en del bleknat (Mr.Nobody) och andra växt (Agora) med tiden. Jag anser att betyg är en färskvara och valde att gå på hur jag kände för filmerna här och nu. Därav kan en del betyg te sig lite märkliga men som sagt de är en färskvara.

Året 2009 visade sig vara oväntat starkt med en härlig blandning från många länder t.ex Spanien och Nederländerna men även Danmark och Österrike knep ett par platser. Genreblandningen visade sig vara tillfredsställande men mörkare filmer har en tendens att finna mitt gillande mer än de ljusa solskenshistorierna. Någon kanske undrar vart Avatar tog vägen? Den har bleknat rejält och halkar allt längre ned på listan för vart år som går.

Ta nu och kolla in vad andra bloggkollegor tyckte om 2009.

Fiffi

Henke

Cecilia

FLMR

 

22 thoughts on “Årets bästa filmer 2009

  1. Vilken intressant lista! Flera av filmerna du har med ligger på min strax-under-bubblarna-lista (Adventureland och Human Centipede, ja, faktiskt ;)) Agora har jag fortfarande inte fått tummen ur att se. Måste kanske bli ändring på det nu?

    Where the wild things are är en FANTASTISK film som jag av nån anledning som jag inte kommer på nu har med på min 2010-lista.

    Din etta har med stigande ålder (min alltså) höjts sig från en tvåa (i betyg) till en trea så när vi närmar oss 2024 och denna årslista från 2009 ska omvärderas kanske den kommer med som bubblare 😉

    Annars har vi bara en film som överlappar vad jag kan se och den har vi till och med på samma plats 🙂

    • Japp tror I.B är med på de flesta listor från detta år. WTWA kom tidigt på bio 2010 men gjordes 2009 om jag inte missminner…..
      Agora är en gnissla tänder film om än stillsam se till att ha bettskena i.
      Det var otroligt många bubblare detta år och otroligt många filmer kvar att se.

  2. He!
    Vi har EN rulle som överlapp (några i bubblarfältet också förstås)…..men å andra sidan är det också den TYNGSTA placeringen! Det får man väl kalla ok ändå va!?
    I övrigt skiljer vi oss åt helt klart! Agora har jag aldrig fått tummen ur att se, även om den fysiskt faktiskt ligger och samlar damm i hyllan!
    Intressant lista.

  3. Spännande lista. Jag har iofs sett en hel del av filmerna, men vet inte riktigt om de är topp-10-värda. Ska bli spännande att se om IB återkommerpå de övrigas listor. I så fall tycks den vara årets vinnare? Kanske Henke kommer att kunna ge svar på det… 🙂

  4. 10. Jag minns när The Human Centipede visades på Sthlm Filmfestival. Jag kände nej tack då, och känner även i dag att jag inte är så sugen på att se den. Tänker att om jag ser den kommer jag att ha obehagliga bilder i mitt huvud som är svåra att göra sig av med. Å andra sidan hade jag (typ) inga problem med Antichrist, är de jämförbara i ”äckel/ont”, om du förstår vad jag menar?

    9. Härligt 🙂 Antichrist hamnade som två på min lista. Jag gillar nästan allt som von Trier gör, fast jag har faktiskt inte sett Dogville och Manderlay som sägs ingå i hans ”USA-trilogi” (när kommer den tredje?)

    7. Inte sett, men verkar ju sevärd. Tycker dock att Kristen Stewart får oförtjänt mycket fokus/ansvar för Twillights dålighet (även Henke klagade på Stewart och Steffo på filmen) för i princip allt och alla i de filmerna suger rövhål, oavsett tidigare eller senare skådespelartalang. Hon var väl helt ok i Into the Wild, t.ex? Och i Adventureland verkade hon ju funka också 🙂

    6. Where the wild… En av mina främsta ”vill se”-filmer.

    3. Agora låter intressant! Rachel Weisz och filosofi, sounds like a treat 😀

    2. Varför var du på väg att avfärda Tarantino? Håller med om att det är (en av) Tarantinos bästa. Håller Kill Bill lika högt. På andra/tredje plats: Death Proof.

    1. Men guuu vad alla tjatar om 500 days of summer 🙂 Mina förväntningar är nu höjda till skyarna.

    Tre av dina ”kvar att se”-filmer ligger ju på min topp 10-lista, så det tyder på god smak 🙂 Såg om Mary & Max häromdagen. Übermys.

    • 10 Mjnae Antichrist berörde mig mer. Visst finns det äckel scener i i H.P men inte så mycket man skulle kunna tro. Filmen är lite för sanslös för att ta helt på allvar.
      9 Jag gillar också Trier men måste verkligen vara på rätt humör nar jag tar mig an regissören. Är dock lite konfunderad över hans kvinnosyn.
      7 Kendrick suger inte i Twilight enda ljuspunkten i detta kreativa mörker. Detta är nog enda filmen med Stewart där hon levererar osedvanligt dålig skådis.
      6. Se den och läs sagan 🙂
      3 Men ett upprörande treat.
      2 Jag fann många av hans filmer pladdriga, det var ett pladder utan mening eller mål. Jag gillar: Reservoir dogs, Kill Bill, I.B samt Django resten löper från ok till katastrof. Just Death proof är en katastrof i mina ögon och främst öron 😉
      1 Jag har insett att jag är en obotlig romantiker (åtminstone i filmens värld) Vill här tillägga att s.k romcoms inte har ett dyft med romantik att göra.

      • 2. Jag tycker Django var sådär, och det var så länge sen jag såg Reservoir Dogs att jag inte riktigt kan ranka den. Gillar även Jackie Brown! Pulp Fiction har aldrig riktigt varit nån favorit. Kanske var den för hajpad, för jag såg den relativt sent i livet.

      • Tarantino: P.F är ok men lite väl pladdrig på sina ställen speciellt Samuel Jacksons karaktär är alldeles för snacksalig. Jackie Brown har jag sett en gång och fann den otroligt trist så en omtitt är inte aktuell.
        Trier: Han plågar livet ur dem i film efter film jag undrar om han ogillar dem samtidigt är det ofta starka kvinnoporträtt men som sagt de offras alltid på ett annat vis.

  5. Ha! Inte många överlapp. Har sett fyra på din lista och tre av dem är överlappande. Adventureland fick inte plats men den var mycket bra. Ligger i närheten av hedersomnämnande, men den har ju iofs Kristen Stewart. Ok, hon var väl helt ok i filmen men när man ser henne, så ser man ju henne.

    I övrigt har du en massa tunga filmer som jag lyckats undvika. Får väl skylla på mitt lättjefulla sinne. Agora har jag dock tänkt se. Tror det var Jojjenito som tipsade om den…

  6. Kul blandning av filmer. Framför allt gillar jag din topp 2. Kanske den bästa topp 2 man kan komponera ihop. Den är i vilket fall svårslagen.

  7. Jaha, då ska vi se. Vilka filmer har vi som överlappar? Hmm, som du konstaterade hos mig så är det bara Det vita bandet. Inglorious Basterds var en bubblare hos mig.

    Jag har inte sett 10, 9, 8, 7, 5, 3 och 1. Haha, väldigt vad många jag inte hade sett. Hur som helst, av dessa så lockar Antichrist (gillade Melancholia och vill se det mesta av den galne dansken), The Orphan (nagelbitare, trevligt!) och Agora (förstås!).

Kommentera

