Årets bästa filmer: 1986

 

1986

När listan var klar blev jag själv förvånad då ett par filmer jag trodde skulle vara givna inte kom med och att två svenska filmer slank in i sista stund men läs själva…….

1387113997

10. I lagens namn: Dyster kriminalhistoria som inte har några vinnare – bara förlorare. Trion Sauk, Wolter och en grymtande Günther är mycket bra. Filmens enda problem är att det är svårt att höra vad folk säger då ljudmixningen är under all kritik.

Landis_three_amigos_article13

9. Three amigos: Här får man en desto muntrare trio: Martin, Chase och Short i en härlig förväxlingskomedi.

0598256_7023_MC_Tx360

8. Youngbood: Egentligen borde jag inte gilla denna klichéfyllda sportfilm som har med allt som man kan vänta sig av en produktion från Hollywood när det är som värst men det är något som gör denna film oemotståndlig – åtminstone för mig.

morrhår o ärtor kemi

7 Morrhår och ärtor: Är barnsligt förtjust i denna lättsamma komedi med en Margareta Krook som giftig citatmaskin. Kanske en lättviktare i sammanhanget men filmen är balsam för själen.

platoon212

Plutonen: Såg om filmen häromåret och blev positivt överraskad. Tom Berengers porträtt av den hänsynslöse Sgt. Barnes är oförglömligt. En krigsfilm som visar krigets vansinne på ett mindre pretentiöst sätt än Apocalypse now.

Cleese1024_111927k

5. Ursäkta vad är klockan?: Tröttnar aldrig på Cleese maniska rektor som gör allt i sin makt för att inte komma försent. Kanske inga gapskratt men jag sitter med ett förnöjt flin filmen igenom

6a00d8341c630a53ef0162fd88ea9d970d

4. Flugan: En av Cronenbergs bästa filmer. Givetvis med massa kroppsäckel och spänning. En av filmens styrkor är att man verkligen känner för huvudpersonerna något man av och till kan ha svårt för i denna genre.

f4a1d6db64b1c4f943fdc758188

3. Liftaren: Rutger Hauer är ruggigt bra i rollen som den namnlöse liftaren. En skoningslös och brutal nagelbitare.

dean-stockwell-blue-velvet-1986-_131311-fli_1364480986

2. Blue Velvet: Det är svårt att beskriva denna obehagliga deckare på ett par rader men minns att jag var mållös efter att ha sett filmen för första gången. En upplevelse!

9pfHOW0

1 Fira med Ferris: Fantastisk bra komedi. Har tappat räkningen över hur många gånger jag sett filmen. Samtidigt som filmen är otroligt rolig dras den med svarta stråk något som tilltalar mig. Ferris må vara huvudpersonen men det är Jeff Jones i rollen som Ed Rooney, Ferris svurne fiende, som lyfter filmen till himmelska höjder.

Bubblare: Henry – en massmördare, Something wild, Vid flodens strand, Rosens namn, Hannah och hennes systrar, Aliens, Stand by me. De två sista bubblarna kan nog en och annan finna ha en given plats på listan men de föll bort av gnälliga respektive skrikiga skäl.

Japp det var 1986 ett är som visade sig vara avsevärt bättre än vad jag mindes. Nästan hälften av filmerna är komedier något som förvånade mig. Det hör inte till vanligheterna att komedier finner en plats på dessa listor. Det är många filmer som jag inte sett på ett bra tag och blev nu sugen på en och annan omtitt.

Vilka filmer håller andra filmbloggare högt detta år? Se efter!

Movies-noir

Rörliga bilder och tryckta ord

Fripp

Fiffi

Spel och film

20 thoughts on “Årets bästa filmer: 1986

  1. Hehehe ”…en produktion från Hollywood när det är som värst men det är något som gör denna film oemotståndlig – åtminstone för mig.” Kan det vara Rob Lowe? ;D

    Håller med dig om Morrhår och ärtor. En riktig mysig film!

    • Lowe var en favorit när det begav sig men filmen har allt man kan begära av en klichéfylld sportfilm och den kommer undan med till skillnad mot t.ex Remember the titans.

  2. Trevligt att se Morrhår och ärtor konkurrera ut Aliens o.d. Jag tror man ofta tar Gösta Ekman m.fl. för givet och underskattar dem till förmån för utländska namn.

  3. Oj, detta var lite annorlunda. Morrhår och ärtor över Hannah och hennes systrar? Över Aliens? LOL, filmspanarna äro outgrundliga!

    Jaja, men vi har i alla fall fyra överlapp och jag är en som helt håller med dig om att komedierna var starka från detta år. Vi har ytterligare några överlapp bland bubblarna.

    Största överraskningen var nog de tvenne svenska filmerna. Jag tror på motsatsen till Carls spaning, nämligen att svenska filmer kommer högre på listorna just på grund av kännedomen om skådisarna och nostalgifaktorn över det svenska. Inget fel i det, listan är listan är listan, men jag höjer något på ögonbrynen…😉

    Grace: Ferris Bueller’s on line 2…

    • Mina svenska filmer är inte med pga nostalgiskäl då jag sällan blir förtjust i svenskfilm. De två filmerna har jag sett om många ggr pga att de är bra och som jag skrev till Carl ser jag hellre om dessa än Aliens. Om min lista skulle vara nostalgisk skulle de inte vara med och både Highlander, Aliens samt Pretty in Pink återfinnas på listan.
      Hannah och hennes systrar kräver en omtitt där är mitt minne vagt men positivt.

  4. Klart trevlig lista med flera lite överraskande titlar. Har sett samtliga tio och tycker så här:

    10. Har alltid gillat I lagens namn och den har jag som bubblare.
    9. Tre amigos är svår att inte gilla. Sett den många gånger, trots att den inte platsar på listan.
    8. Youngblood har jag inte sett på länge och blir lite sugen. En bra hockeyfilm och typiskt 80-tal.
    7. Var nära att Morrhår och ärtor kom med på topp 10, men den är med som bubblare. Rolig!
    6. Plutonen har jag så klart också med, lite högre upp.
    5. Ursäkta vad är klockan? har man sett ett par gånger, främst när man var yngre. Funkade då.
    4. Flugan är given på listan. Mycket bra när jag såg den senast och håller med om att man känner för karaktären. Goldblum i sitt livs roll. Samma plats hos mig.
    3. Även Liftaren hamnade på plats #3 hos mig. Älskar verkligen denna och Rutger Hauer är klockren.
    2. Blue Velvet har jag bara sett en gång och den var bra, men inte någon favorit. Tål att ses om.
    1. Ferris Bueller som etta, det hade jag inte gissat. Men det är en favorit i ungdomsgenren och ses om med jämna mellanrum.

    4 av 10 med på min lista, men ytterligare några bubblare och andra trevliga titlar på listan. Bra val!

  5. Åh, jag skulle verkligen vilja se Youngblood för jag tror att jag skulle kunna tycka om den trots att jag ser den flera år för sent… Däremot har jag aldrig lyckats fatta storheten med Ferris. Men två svenska filmer — bra att någon håller fanan högt!

  6. Ping: Flmr vs Filmåret 1986! | Flmr - the summer edition!

Kommentera

