Årets bästa filmer: 1987

1987 stock market crash marc faber technical analysis 2013 market timing contrarian option trading etf education new highs bonds

Det var inte speciellt svårt att knåpa ihop en lista för detta år. Ett litet problem var två filmer som jag minns att jag gillade men inte kommer mer än enstaka scener av i dagsläget nämligen Bleka dödens minut och Spanarna. De är inte med på dagens lista men vid en eventuell omtitt kan de säkerligen ha en chans att slinka in bland årets bästa filmer.

1280x720-BYo

10 Farligt begär: Douglas och Close i vad som till en början är ett otrohetsdrama som utvecklas till en thriller. Riktigt rafflande i sina stunder.

robocop_1987_61

9. Robocop: Det är förvånande vad bra denna b-film är i jämförelse med förra årets ganska trista och påkostade nyinspelning. Effekterna är det lite si och så med men filmen har ett bra driv.

455549380_1280x7208. Ingen utväg: Alla tjatade om sexscenen i bilen mellan Kevin Costner och Sean Young men glömde bort att det är en spännande thriller där jag satt som på nålar första gången jag såg den. Will patton är ovanligt sleazy i rollen som presidentens närmaste man.

maxresdefault (1)

7. Arizona Jr. Ok det skriks och gapas lite väl mycket men bortsett från detta är det en rolig film med en skön känsla från brödraparet Coen.

hope-and-glory-main-review

5 Hope & Glory: Om man ska tro regissören Boorman så var andra världskriget riktigt trevligt åtminstone om var barn i Storbritannien. Härlig brittisk film med en liten annan syn på kriget än vad man är van vid.

Radio Days 1987 8

5 Radio days: Woody Allens något fragmentariska och självbiografiska(?) film om den tiden då hela familjen samlades kring radioapparaterna. Trevligt och mysigt där jag satt med ett leende på läpparna filmen igenom.

angel-heart

4. Angel heart: Ryslig skräckdeckare signerad Alan Parker. Tung stämning och mycket atmosfär.

maxresdefault

3 Predator: Testestorontävling i djungeln med Arnie och hans kompisar mot en utomjordisk jägare i den andra ringhörnan. Det räcker långt.

PrinceOfDarkness-Book

2. The Prince of darkness: En lite bortglömd film av John Carpenter. Storyn, stämningen, skådisarna och musiken allt klaffar.

owen-pta

1. Raka spåret till Chicago: Klart att John Hughes näst bästa film intar första platsen. En film jag tappat räkningen på hur många gånger jag sett. En favorit i genren.

Vilka filmer som andra bloggare håller som de bästa detta år kan ni läsa om nedan:

Spel & Film

Jojjenito

Fripp

FLMR

Fiffi

Moviesnoir

Rörliga bilder & tryckta ord

We could watch movies

15 tankar på “Årets bästa filmer: 1987

  1. Angel heart och P,T&A som överlapp. Var det bara du och jag som hade med Angel Heart? Det var förvånande tycker jag.

    Dina 10,8,7 och 3 har jag som bubblare. Speciellt Predator borde jag kunnat få med på topp 10. Vad hände där egentligen? Jag måste fråga mig vid tillfälle.

    Robocop har jag aldrig varit förtjust i. Och då har jag ändå sett den tre gånger. Tror alltid att den ska vara bättre än vad jag kommer ihåg den som. Men den nya RoboCop var fasansfullt dålig.

    Hope&Glory, Radio days (!) och The prince of darkness har jag inte sett.

    • Hope&Glory & Radio days tror jag du skulle gilla – PoD kan du med gott samvete skippa det är inte riktigt en Henke film 😉
      Trodde nog att Angel heart skulle vara med på de flesta listorna likt Princess bride och Spanarna men vi filmspanare upphör aldrig att förvåna.

  2. Två överlapp! Verkar som att Robocop och Rovdjuret letat sig in på nästan allas listor. Och konstigt vore väl annars … 🙂

  3. Angel heart var en av filmerna jag inte hann se om innan listan skulle göras och som jag inte mindes tillräckligt tydligt för att ta med ändå. Men den ska ses snart, får se om jag blir tvungen att uppdatera min lista sen.

    Annars var det två överlapp vad jag kan se. Dom hamnade långt ner på din lista och långt upp på min 🙂

    • Du hade mao samma problem som jag hade med Spanarna och P.B – ett fördunklat minne 😉 Spretiga listor denna gång. Bra filmår eller inte?

  4. 10. Farligt begär – Jajamänsan, den är med på listan. Bra thriller med en otäck Glenn Close. En av de bästa kvinnliga ”skurkarna” någonsin.

    9. RoboCop – Bra film, men inte topp tio för mig.

    8. Ingen utväg (som den heter på svenska och inte Ingen väg ut) – Bra val. En mycket tät thriller som jag har högt upp på min lista.

    7. Arizona Junior – Nej, denna gillade jag tyvärr inte alls.

    6. Hope & Glory – Kul val. Ej sett, men kände till namnet. Ska försöka kolla in vad det lider. Tack för tipset/påminnelsen.

    5. Radio Days – Inte en av mina Woody-favoriter.

    4. Angel Heart – Mörk och tät, kan nog växa vid omtitt, men i nuläget utanför listan.

    3. Predator – Javisst, denna håller riktigt bra än idag.

    2. The Prince of Darkness – Kul med lite Carpenter. Behöver se om den, men inte alls tokig som jag minns det.

    1. Raka spåret till Chicago – Yes, samma etta 😉 Precis som du skriver är det en film man sett hur många gånger som helst, men den lämnar en alltid med samma härliga känsla. Och det finns så många oförglömliga scener och repliker att man skrattar om och om igen. Martin + Candy = Sant

    • Tack för mastigt svar.
      10 Men är hon skurk egentligen?
      9 Den kan ryka när jag ser om en och annan film
      8 Rättat
      7 Verkar vara antingen/eller film för många
      6 Sevärd men påminner lite i stil om Radio days – bara så du vet
      5 Är svag för smånostalgiska filmer och Allen har en trivsam berättarröst
      4 Definitivt listvärdig
      3 Överens här
      2 Oväntat bra när jag såg om den härom året
      1 HI5 eller vad han nu säger den där Henke

  5. 6 överlapp. Trenden håller sig. Vi är rätt mycket på samma gata ändå varje år!

    Kan inte gnälla alls över din etta!
    Och härligt med en själsfrände om Radio Days! 🙂

  6. Här fanns det några filmer som jag inte ens hört talas om. ”Ingen utväg” har jag lyckats missa t ex. Hope & Glory hade jag inte heller koll på. I övrigt hade vi ju ändå fem överlapp.

    Lustigt hur RoboCop ser ut som att han ska börja fäktas. En gard!

    • Tänkte inte på robotpolisens pose där men klart att du har rätt!
      Tror du skulle kunna gilla båda filmerna du ”missat”. Fem överlapp är inte illa.

  7. Yay, tom samma bild till Arizona 😀 Trevligt att också se både Radio Days och Angel Heart på listor även om de ”bara” blev bubblare hos mig. Men vad ÄR charmen med Planes…? Har alltid gått mig spårlöst förbi…

      • När Carpenter är bra är han otrolig. Undrar om han brände allt krut under sin första halva av karriären?
        Planes är en underbar film, åtminstone är vi några som tycker det, det är alla de där små detaljerna de ngt konstiga inslagen, typ ”grismannen”, som gör att jag gillar den.
        Finns många roliga bilder att välja på när det gäller Arizona så här rörde det sig nog om omedveten telepati…..

Lämna en kommentar