Three days of the Condor (1975 USA)

På SvT-play dök den här klassiska konspirationsthrillern upp. Det var ett bra tag sedan jag såg den sist och det är alltid trevligt att  få besöka det sunkiga 70-talet, ett decennium som helt verkar sakna både glitter och glamour.

Joe Turner jobbar för CIA på en liten avdelning mitt i NYC. De anställda sysslar med att läsa böcker och tidningar i jakt på nya uppslag för CIA. Personligen finner jag att det verkar vara en lite väl långsökt uppgift men å andra sidan har vi att göra med en organisation som sysslat med både exploderande cigarrer och LSD så helt taget ur luften verkar inte Joes arbetsuppgifter vara.

När Joe återvänder till kontoret efter att ha hämtat lunch till sina arbetskamrater finner han att alla på kontoret är mördade. Då det är en konspirationsthriller tar det inte lång tid innan Joe jagas av allt och alla utan att själv ha en susning om varför.

Kul och se en ung Robert Redford i huvudrollen samt en Max von Sydow som inte är uråldrig i sin roll som stillsam lönnmördare. Filmen funkar riktigt bra i ungefär 45 minuter för att sedan ta tvärstopp. På flykt kidnappar nämligen Joe en kvinna och gömmer sig i hennes lägenhet. Denna del av filmen var helt ointressant och tillför inte storyn något nämnvärt annat än lite kvinnlig fägring i form av Faye Dunaway. Nu har filmen ett par år på nacken så man får räkna med att hon beter sig märkligt och att det hela slutar med sex. Gäsp.

Tyvärr sänker denna trista del filmen rejält och trots sköna kläder, frisyrer, inredningar och ett slitet NYC blir det bara knappt godkänt. Man kanske ska vara tacksam för att filmmakarna verkat kortat ned handlingen i boken som filmen baseras på då den hette Six days of the Condor. 

Regi:  Sydney Pollack

Betyg: 5/10

5 tankar på “Three days of the Condor (1975 USA)

  1. Jag minns denna som riktigt bra. Å andra sidan minns jag i princip bara de första 45 minuterna och det verkar ju finnas en förklaring till det. 🙂

  2. Jag har också ett liknande minne, men de där första 45 minutrarna är för jäkla bra. Blev av att jag såg dem (hann ändå inte mer) när jag såg att filmen låg på Play

Lämna en kommentar