Vertige ( 2009 Frankrike )

En grupp studenter väljer av någon outgrundlig anledning att fira sitt lov med bergsklättring i Kroatien. I gruppen är det bara två som är erfarena klättrare men det är en turistled så det gör inte så mycket att resten är amatörer. Väl på plats upptäcker sällskapet att leden är stängd men det hindrar inte ungdomarna att fortsätta. Naturligtvis är detta ett korkat beslut för snart kommer det visa sig varför turistleden är stängd.

Då jag är höjdrädd har jag aldrig förstått mig på tjusningen i att klättra i berg. Det finns bara en väg och den är ner på ena eller andra sättet. Den första halvan av filmen är gastkramande med rostiga säkerhetslinor, skrangliga broar och lösa stenar. Hade man spunnit vidare på detta temat människans kamp mot naturen skulle filmen fått ett mycket högt betyg. Jag sitter och ojar mig i soffan som den värsta Krösa-Maja. Tyvärr kastar man in den missbildade vildmarksseriemördaren ungefär mitt i filmen. Snacka om överflödig karaktär! Nu blir det sedavanligt spring och skrik i skogen och stugor fulla med lik. Problemet är att bergsklättringen var avsevärt mer rafflande än mördaren. Filmen blir 45 minuter hyperventilering följt av 45 minuter:Vaffö gör de på detta vis?

Regi: Abel Ferry

Betyg: 5/10

12 tankar på “Vertige ( 2009 Frankrike )

    • Åtminstone första halvan är nästan i klass med början i Cliffhanger, åtminstone för oss med svindel 😉

    • Egentligen borde jag se om Cliffhanger o recensera den så att du o Adde verkligen får se att jag gillar en del filmer med Sly 😉

    • Den kommer att komma var så säker, det var ett tag sedan jag såg och är lite sugen att se om den speciellt efter jag såg Vertige.

  1. Jag håller totalt med orden ”Filmen blir 45 minuter hyperventilering följt av 45 minuter:Vaffö gör de på detta vis?”
    Lånade detta citat till min blogg och länkade till din recension 🙂

Lämna en kommentar