Grave encounters (2011 Kanada)

Jag har aldrig sett ett helt avsnitt av programmet Det Okända som verkar ha gått i evigheter på någon av alla de kanaler som Tv4 driver. Att det är bluff är inte svårt att räkna ut, amatörmedier som går runt i en byggnad och känner närvaro av något? Jösses! I den Kanadensiska filmen Grave Encounters rör vi oss i samma kretsar. Ett produktionssällskap åker runt och ”dokumenterar” övernaturliga inslag, gruppen är komplett med ett bluffmedium, kameror, rörelsedektorer och en himla massa andra apparater. Turligt eller ja, oturligt nog för sällskapet så får de jackpot när de ska övernatta på ett övergivet mentalsjukhus där det sägs spöka. Naturligtvis spökar det för fullt på stället, ja hela hospitalet är proppfullt av allsköns spöken och onda andar.

Grave Encounters påminner mycket om The Blair Witch project. Handkamera, filmen som sägs vara det enda spåret som är kvar av sällskapet. Även i berättartempo påminner filmerna om varandra. i början skrattar alla och är glada, man skämtar, intervjuar folk och tar inte det hela på allvar. Sakta men säkert höjs filmens tempo för att sista halvtimmen bli (tyvärr)helt hysterisk. Spöken ploppar fram både här och där, händer växer ut från väggar, svarthåriga flickor, spökdoktorer you name it, rubbet är med samtidigt som huvudpersonerna springer runt som skållade råttor med handkameror. Det blir helt enkelt för lite mycket av det goda.

Första timmen är däremot otroligt stämningsfull och ruggig. Sjukhus är överlag ganska läbbiga; Nattvakten, Halloween 2, ja listan kan göras ganska lång där sjukhusmiljön förstärkt skräckkänslan. Jag som gillar både fejkdokumentärer och handkamerafilmer är trots filmens hysteriska final mer än nöjd med Grave Encounters, för att vara en förstagångsfilm är det otroligt bra jobbat synd bara att man blev för ivrig mot slutet av historien och inte var en aning mer restrektiv med effekterna. Ser fram mot fler filmer av The Vicious Brothers som både regisserat och skrivit historien. Fiffi betar idag av en riktig skräckklassiker på sin blogg.

Regi:The Vicious Brothers

Betyg: 8/10

8 tankar på “Grave encounters (2011 Kanada)

  1. Pingback: Skräckfilmsvecka: Psycho

    • Micke & BRC: Import och goda filmintresserade vänner kan underlätta livet men filmen är på G, såg att den var listad både på Lovefilm och Filmdelta så den lär komma när som helst.

  2. Den ska jag se!!! Helt i min stil.
    Fast jag tror inte att det är några bluffmedier som känner av närvaro i ”det okända”
    Undrar om jag kommit rätt nu, förresten…
    Men det känns som om det är min kamrat som skrivit detta.
    Ha en fortsatt fin helg! 🙂

    • Roligt att du hittade hit Bea 🙂 Jo du har kommit rätt. Vi får snacka bluffmedier på måndag så får vi väl se om du kan övertyga mig om motsatsen 😉

  3. Jag instämmer i Mickes fråga! Är själv grymt sugen på den här och värre blir det efter din text, har hört en hel del positivt och om större delen av filmen funkar så räcker det för mig.

  4. Blir kanske en lite orättvis jämförelse men jag skulle nog säga att den här är bättre än BWP. Jag blev i alla fall skrajare…

Lämna en kommentar