Filmspanarna: Bitter feast (2010 USA)

Det blir ett litet avbrott bland skräckfilmerna då filmspanarna idag har temat mat. Mitt val föll på filmen Bitter feast som visar hur illa det kan gå om man är lite för vidlyftig i sitt bloggande.

Matbloggaren JT Franks är ökänd inom restaurangvärlden då han medvetet går in för att sabla ned alla restauranger han äter på. När den något pompösa och pedantiska mästerkocken Peter Grey får en förödande recension av Franks är det något som brister inom mästerkocken. Grey bestämmer sig för att ge Franks en läxa så mästerkocken kidnappar bloggaren och kedjar fast honom i sin källare.

Märklig film det här, framför allt då jag inte riktigt vet vart jag ska lägga mina sympatier. Kocken är naturligtvis skogstokig men å andra sidan är den ondsinte bloggaren en osympatisk person och jag inte kan låta bli att någonstans djupt inom min primitiva reptilhjärna tycka att han förtjänar sitt straff, åtminstone till en början. När insatserna höjs svänger sympatierna men jag har lite svårt att ta storyn på allvar. Är det en thriller eller komedi jag ser? Svårt att veta. Det lutar lite åt svart komedi då huvudpersonerna är en aning skruvade men å andra sidan lockar inte Bitter feast till många skratt. Frågeställningarna är intressanta då de pekar på att man idag med några lätta tangenttryck faktiskt kan förstöra en människa karriär och liv men jag tycker nog att filmmakarna tar i lite väl mycket.

James LeGros som spelar mästerkocken Grey gör det bra och filmen är bäst innan kidnappningsdramat tar vid. Det är ett par scener där Grey har ett matlagningsprogram och vägrar att samspela med sin sidekick då hon begår kardinalssynden och skämtar om matlagning. Då och där är filmen riktigt underhållande.

Regi: Joe Maggio

Betyg: 4/10

Andra Filmspanare som skriver om samma tema:

Jojjenito

Har du inte sett den?

Velvet cafe´

Djungeltrumman

Rörliga bilder och tryckta ord

Fiffi

Fripp

Filmmedia

Except fear

FILMR

8 tankar på “Filmspanarna: Bitter feast (2010 USA)

    • Det är nog ingen film att gråta över om man missar. Ang. kängor mot kritiker hade den famöse Stig Larsson en märklig historia söndagens Aftonblad.

Lämna en kommentar