Filmspanarna: Barndom – Blecktrumman (1979 Västtyskland)

blecktrumman_79Månadens tema är barndom och mitt val faller på filmen Die Blechtrommel (Blecktrumman) som baserar sig på den tyske nobelpristagaren Günter Grass bok med samma namn. Och nej, jag har inte läst boken, jag och nobelpristagare i litteratur kommer inte så väl överrens.

Det är en märklig historia som berättas. Oscar som föds i staden Danzig under 20/30 talet bestämmer sig för att inte växa upp och bli stor när han inser vuxenvärldens hyckleri. På sin treårsdag faller han på flit nedför källartrappen och slutar därmed att växa. Det motbjudande lilla barnet (för tro mig Oscar är ett vidrigt barn) har begåvats med ett skrik som kan spräcka glas, något som han använder sig av när någon försöker ta hans älskade trumma. En trumma som han f.ö bankar på genom hela filmen. Lägg sedan till att gossen får agera voice-over genom hela filmen så torde alla kriterier för en avslagen filmkväll infrias. Så är icke fallet!

Blecktrumman är som sagt en märklig film som innehåller det mesta; Död, sex, tragik, nazister, komik, pedofili, hästkadaver, ålar, bulemi, ofrivilliga graviditer och en soppa kokad på grodor, piss och spott. Mitt i den denna kaskad av upplevelser har vi den obehaglige barndvärgen Oscar som observerar omvärlden och vansinnet i 30 talets Tyskland. Jag gillar filmen då det är en underhållande men obekväm skröna som kokats ihop. Samtidigt som detta är filmens styrka är det också dess svaghet. Det är svårt att bli berörd av de osannolika och märkliga karaktärerna och alla händelser som väller ut ur rutan. Jag får lite svårt att ta filmen på allvar trots att den berör allvarliga skeenden.  Jag anar att en och annan händelse fått stryka på foten när boken blivit till film för vid ganska många tillfällen får jag klia mig i huvudet och undra varför folk agerar som de gör. Blektrumman är nog en sådan där film som man antingen gillar eller ogillar. Trams eller underhållning? Personligen finner jag filmen vara mycket underhållande och fantasifull. Titta och bestäm själv.

Jag vet inte om filmen innehåller något budskap mer än att dramats huvudperson väljer att stanna kvar i barndomen då vuxenvärden ter sig förljugen. Kanske tur att alla barn inte är så insiktsfulla som Oscar och inser vuxenvärldens lögner för då skulle de troligtvis galoppera mot närmaste källartrappa.

Regi: Volker Schlöndorff

Betyg: 8/10

filmspanarna-bred

Andra filmspanare som skriver om barndomen

Addepladde

Exceptfear

Fiffi

Filmparadiset

Fripp

Jojjenito

Mode + film

Rörliga bilder

The Velvet cafe

FILMR

17 tankar på “Filmspanarna: Barndom – Blecktrumman (1979 Västtyskland)

  1. Pingback: Are grown-ups stealing movies from the children? | The Velvet Café

  2. Blytung film!
    Här krävs nog fasen både tålamod, öppet sinne och lite självplågeri på samma gång om man ska njuta av upplevelsen. Tror också att det inte finns några mellanlägen här.

    Tilltalade aldrig mig dock.

  3. Pingback: Paper Moon (1973) | Addepladdes filmblogg

  4. En sån där ”biblioteksfilm” jag snuddat vid många, många gånger men ännu inte tagit steget att se. Har få anledningar att inte se den och ditt betyg gör mig ännu mer mån om att kolla den någon dag.

    Behöver för övrigt besöka biblioteken oftare då det var en vana i skolperioden men förvunnit lite ur mitt livsmönster senaste 5 åren… :/

  5. Den finns på Criterion Collection om jag inte helt misstar mig. Men jag har aldrig varit sugen på den. Den har en aura av tungt och tråkigt, men din text väcker en gnutta nyfikenhet, det måste jag ge dig. Vem vet, den ska kanske ses någon gång?

  6. Iofs imponerande att filmen lyckas hos dig trots hemskt barn i huvudrollen. Jag har sett den en gång och minns i princip bara hästhuvudscenen. Nevermore…

    • Jag tror detta var tredje eller fjärde titten. Filmen har en tendens att växa minns att jag inte gillade den alls när jag såg den 1:a ggn.

  7. Jag har läst boken (för läääänge sedan) men inte sett filmen och så får det nog förbli. Men å andra sidan säger jag aldrig aldrig. Men visst är det som Except fear skriver – en solklar ”biblioteksfilm”.

Lämna en kommentar