Årets bästa filmer 2010

2010

Turen har nu kommet till år 2010. En del kanske undrar varför mina årslistor kommer så ”sent”, den här filmbloggen har trots allt hållt på sedan 2009. Det enkla svaret är att det tar lite tid att se film från det gångna året. Jag har ingen lust att hetsa fram mitt tittande och se filmer från ett år bara för att få fram en aktuell lista. En del filmer känner jag inte för att se på en gång så urvalet får helt enkelt mogna till sig en tid. Men nog tjatat här kommer de bästa filmerna från 2010.

TKAA_02_TH

10 The Kids are alright En allvarsam fellgoodfilm om en familj i upplösning med en suverän  skådespelartrio: Benning, Moore & Ruffalo.

BurningBright_1

9 Burning bright En tjej blir instängd i ett hus tillsammans med sin sin bror och en hungrig tiger. Det räcker för att koka ihop en rafflande historia.

yellowbrickroad1

8 Yellow brick road: En grupp forskare beger sig ut i vildmarken för att lösa ett 70 år gammalt mysterium. En film med ödesdiger stämning och vad som egentligen sker är lite oklart men filmen sitter i länge efter man sett den.

revenge001-730x365

7 Revenge: A love story: Kärlek och hämnd, seriemördare och slafs, vackert och sorgligt. En upplevelse.

67333557

6 I spit on your grave Reptilhjärnan får sitt här i en enkel och effektiv hämndhistoria och jag skäms att erkänna det men jag njuter när filmens förövare får var de förtjänar.

image004

5 The Reef Årets nagelbitare. Jag satt och hyperventilerade filmen igenom och kunde pusta ut först vid eftertexterna. En enkel men effektiv historia om en haj och dess basföda.

Andrew Garfield as Tommy in Never Let Me Go 9

4 Never let me go En sorgsen och stillsam film som går rätt in i hjärtat. Inget för fredagsmyset men vill man se bra film som berör rekommenderas den.

images

3 Inception Braintwister av Nolan. En i stort sett perfekt sf-thriller med många bra skådisar. Kanske möjligtvis lite för lång.

16kickassspan-1-articleLarge

2 Kick-Ass En humoristisk och våldsam actionfest. En av de bästa serieadaptionerna som gjorts. Uppföljaren talar vi mycket tyst om.

blue-valentine-2

1 Blue Valentine  En hjärtskärande drama om ett par som försöker lappa ihop sitt äktenskap Två fantastiska skådisar i huvudrollerna som övertygar i all sin smärta.

Bubblare: I saw the devil, Morning glory, The Ghost writer, Super, Puss, The Kings speech.

Kvar att se: Submarine, Trust, Somewhere, The Debt, 13 assasins, Animal kingdom, Biutiful, Gudar & människor m.fl

Även 2010 var ett bra filmår. På topplistan lyckades både små och stora filmer leta sig in men som på tidigare listor är det eländeshistorierna som lockar. Det är nog som så att hjärtat måste få svida till för att jag ska uppskatta en film riktigt ordentligt.

Andra som bloggat om året är:

Rörliga bilder och tryckta ord

Fripp

Fiffi

Movies noir

8 tankar på “Årets bästa filmer 2010

  1. Vilken skön lista och tack för filmtips! Jag har inte sett din nummer 7,8 och 9 men samtliga dessa tre känns riktigt intressanta. Din etta håller jag med om även om den ”bara” blev tvåa på min lista. Galet bra film!

  2. Inte många överlapp men inte så konstigt eftersom jag bara sett tre av alla dina tio filmer. Varken I Spit… eller Kick-Ass tycker jag var tillräckligt bra för att ta sig in på listan. I övrigt en hel del nya tips att lägga till AttSe-listan — man tackar!

    • Jag tror att listorna blir mer splittrade ju närmare i tid man kommer. Jag har definitivt sett fler filmer 2010 än t.ex 1970. Man ser även fler filmer från andra länder än de gamla vanliga USA/Sverige/Storbritannien. Hoppas någon av att se filmerna faller dig i smaken.

  3. Oj, en mycket intressant lista. Här har jag några vita fläckar ser jag. Nå, då går vi väl igenom listan:

    10. Hört en del (gott) om men inte sett.
    9. Inte ens hört talas om.
    8. Se 9.
    7. Se 8. 😉 Möjligen ändå att jag kanske hört nåt om denna. Känner igen titeln, tror jag. Låter intressant.
    6. Inte sett. Jag vet inte, inte riktigt min genre tror jag.
    5. Tror jag hört om denna men sett den har jag ju inte.
    4. Ja, det här var ju en av de som jag kanske borde ha sett innan jag gjorde min lista.
    3. Jag blev inte blown away av den här. Kan inte minnas om jag gav den en trea eller möjligen en svag fyra.
    2. Nja, inget speciellt, även om Hit-Girl var skön. Men, oj, titta, det är Aaron Taylor-Johnson som var stelare än stel i Godzilla.
    1. Också en som ligger på ska-se-listan.

    Oj, jag har alltså bara sett två (!) av dina tio filmer och ingen av de två letade sig in på min lista.

    • 9+8 kan jag förstå om man missat inga ”storfilmer” direkt men bra sitt eget lilla vis.
      7 Rekommenderas men å andra sidan har vi skiljt oss åt rejält i tyckande när det rör sig om filmer från Östasien 😉
      4+1 kan jag tänka mig att du gillar
      2 ATG är kanske ingen stor skådis, håller med om Godzilla men han passade bra som Kick-Ass

Lämna en kommentar