Ouija (2014 USA)

ouija-movie-posterNär Laines bästa kompis tar självmord anar hon ugglor i mossen och undersöker varför väninnan valde att hänga sig. Spåren pekar mot ett ouijabräde och Laine försöker tillsammans med några kompisar få kontakt med självmordsoffret. Klart att de får kontakt med den andra sidan men inte med rätt ande och då det är en skräckis är det i sedvanlig ordning dags för folk att trilla av pinn.

Ouija är en vad jag kallar en typisk popcornskräckis. En relativt välproducerad film gjord utan större finess. Det är våldsamt men inte för våldsamt av den anledning att filmen ska kunna passera PG-13 gränsen i USA. Vidare är filmen fullproppad med jump-scares så att publiken ska hoppa till i stolarna och få nöjet att skrika kollektivt i biomörkret. Jag kan ge filmen credit för att den har några genuint rysliga scener. Seansen när de försöker få kontakt med kompisens ande är välgjord och man har lagt till ett och annat trix med ouijabrädet som höjer skräckstämningen en aning men på det stora hela är det ”buisess as usual”.

Filmen är inte dålig men å andra sidan inte heller speciellt bra. Filmens syfte är att casha in några miljoner för att sedan bli bortglömd och jag har redan så smått börjat glömma delar av storyn då det var ett par veckor sedan jag såg den.

Regi: Stiles White

Betyg: 4/10

4 tankar på “Ouija (2014 USA)

  1. Undrade lite vad detta var för slags skräckis, så jag tackar för upplysningen. Verkar inte vara något måste och på din text låter det som en standardskräckis som inte får det att vattnas på en som vill bjudas på något annorlunda eller åtminstone minnesvärt.

Lämna en kommentar