Jessabelle (2014 USA)

originalHäromdagen hette filmen Annabelle nu bjuder jag på Jessabelle. Jessabelle är inte någon docka utan en tjej som har en smula otur. Hon hamnar i en bilkrasch tillsammans med sin pojkvän som dör och till på köpet hamnar Jessabelle i rullstol. Då hon inte har någon sjukförsäkring tar hennes pengar slut och hon tvingas flytta till sin far som hon inte träffat på många år. Pappan är inte någon munter typ och Jessabelle sitt mest i rullstolen och häckar. Så en dag hittar hon en hög med videoband som hennes mamma spelat in till sin dotter innan hon dog i cancer. Först blir hon glad över att få se och höra en mor hon aldrig träffat men ju mer Jessabelle ser på banden desto obehagligare blir de. Det verkar som att familjen döljer en hemlighet och som om inte detta skulle räcka drabbas Jessabelle av mycket otrevliga drömmar och syner.

Likt de senaste skräckisarna jag sett är detta en s.k popcornskräckis. Full med jump-scares, inte speciellt originell historia, i ärlighetens namn är filmen en kopia av en skräckis som kom för några år sedan (vilken säger jag inte då jag riskerar avslöja filmens tvist). På pluskontot ligger miljöerna, den amerikanska södern, stämningen och i viss mån Sarah Snook som spelar Jessabelle. Hon höjer sig lite över standarden man är van vid i filmer av det här slaget. Jag ska väl också passa på och erkänna att jag hoppade till ett par gånger så helt oäven är inte filmen.

Regi: Kevin Greutert

Betyg: 5/10

2 tankar på “Jessabelle (2014 USA)

    • Ha ha ha jag såg den på natten med hörlurar på 😀 Då räcker det med en knarrande dörr eller ngn bakom ett draperi för att jag ska kalla det för jumpscare.

Lämna en kommentar