The Drop (2014 USA)

hämtaCousin Marv’s är en pub i Brooklyn som maffian använder för s.k ”money drops”, man lämnar in pengar av tvivelaktigt ursprung på stället som fungerar som en pengatvätt. På puben arbetar det sävlige Bob (Tom Hardy) som bartender tillsammans med sin kusin Marv (James Gandolfini). Marv är bitter då han en gång tiden ägde baren men förlorade den till den tjetjenska maffian. Bob verkar däremot leva ett stillsamt liv och är nöjd med sin tillvaro. En sen kväll på väg hem från jobbet hittar han en misshandlad hundvalp i en soptunna som han tar hand om i samband med detta lär han känna en kvinna, Nadia (Noomi Rapace) vars f.d pojkvän inte riktigt accepterat att han är ett ex. På baren blir det problem då den rånas en sen kväll och maffian anser att Marv är skyldig dem de stulna pengarna. Små triviala händelser som leder till våld och elände.

The drop är en lågintensiv film som rör sig i sakta mak mot sin final. Filmen blir dock inte tråkig dels då man aldrig blir klok på Bobs karaktär. Bob är en person som verkar bära på många hemligheter. Under hela filmen försöker jag begripa mig på honom, vem han är och vilka motiv han eventuellt döljer under sin sävliga yta. Bob är kort och gott en intressant rollfigur. En annan anledning är att man aldrig riktigt vet när det kommer hetta till under filmen, alla inblandade lever under hot om våld från någon annan och jag vet att förr eller senare kommer det att explodera något som gör att jag sitter hela tiden på halvspänn. Då The Drop är en film som är baserad på en berättelse av Dennis Lehane vet jag också att det inte finns någon garanti för ett lyckligt slut.

Skådisarna är värda att nämna. Tom Hardy besitter en karisma som få och bara genom att stå bakom en bar slår han de flesta av sina kollegor inom skådespelaryrket på fingrarna. The Drop skulle tyvärr visa sig bli Gandolfinis sista film och han sköter sina kort väl, synd att han dog alltför tidigt då jag känner att han hade mycket kvar att ge. Filmen har många bra scener mellan Hardy och Gandolfini där det bjuds på skådespeleri av toppklass. Ett annat tyvärr är Rapace, filmen hade blivit än bättre med en mer kompetent skådis i rollen som Nadia. Rapace förstör inte filmen men hennes insats är som vanligt blek och uttryckslös. Å andra sidan är det enda klagomålet jag har på ett i övrigt finfint kriminaldrama.

Regi: Michaël R. Roskam

Betyg: 8/10

10 tankar på “The Drop (2014 USA)

  1. MUMS!
    Jag kan inte låta bli att hoppas att Tom Hardy INTE castas i fler blockbusterfilmer (fast jag äääälskar honom som Bane) men han kan verkligen förhöja vilken bagatellfilm som helst med sin närvaro. Han kan inte nog hyllas den här mannen (vilket jag gör för fulla muggar på Instagram just nu och vi är några filmspanare som undrar vad som krävs för att Filmitch ska bege sig in i Instagram-världen? :))

    • Instagram? Det är det där med bilder? Jag kan inte i mina vildaste fantasier tänka mig att någon vill följa ett konto där 99% av bilder är på en gubbe som ligger i en soffa för så mycket mer händer inte.

  2. Håller fullständigt med dig om skådespelarna. Hardy bäst, sen Gandolfini. Rapace är felcastad och även om hon försöker når hon inte upp i samma klass som de övriga, synd.

    Filmen lämnade tyvärr mycket att begära för egen del. Gillar Mystic River och även Gone Baby Gone är bättre. Här saknas känslor och även om något är på gång tar det för lång tid när filmen är småsömning mest hela tiden. Lite besviken blev jag.

    Så här skriver jag om The Drop.

Lämna en kommentar