Årets filmer 1981

Elongated_circle_1981.svg

Detta år torde vara ett av de bästa filmåren – någonsin. Höjdarfilm efter annan passerar i revy. De övre halvan av listan är närapå oslagbar med vilket år man än jämför.

instant-prof-ragtime1

10. Ragtime: Sekelskiftsdrama som jag inte glömt än trots att jag bara sett filmen en gång och då på premiären.

southern-comfort-clip-11_47237eef-85fd-e311-a502-d4ae527c3b65_lg

9. Southern comfort: The Warriors möter Den sista färden och Christies Tio små negerpojkar.

out1

8. Outland: Vilda västern i rymden.

john-boorman-excalibur

7. Excalibur: Bästa versionen av Arthursagan. Grandios och samtidigt en touch av B-film – lite som en opera utan sång.

going_up

6. An American werewolf in London: Tillsammans med Dog soldiers den bästa varulvsfilmen. Rolig, sorglig och lite småryslig.

31c23-halloween-2-1981-michael-myers-24654644-755-331

5. Halloween 2: Fantastisk uppföljare som faktiskt är bättre än ettan.

fyeo2cv7vj3-4539

4. For your eyes only: En av de bästa filmerna om 007. Härliga actionscener.

8ac85a86c000eeb1

3. Escape from New York. Carpenter i högform. Story, skådisar och musik i toppklass.

harrison-ford-as-indiana-jones-in-raiders1

2. Raiders of the lost ark: Herrarna Lucas och Spielberg kan göra bra filmer men det är långt mellan topparna – mycket långt.

theroadwarrior-1432252116100_1280w 1. The Road warrior: Ett mästerverk som tåls att ses om gång på gång.

Övriga filmspanares listor för detta fantastiska filmår

Fiffi

Rörliga bilder och tryckta ord

Jojjenito

Movies noir

Fripp

FLMR

Filmmedia

14 tankar på “Årets filmer 1981

  1. Här har vi nästan helt samma smak, kul att se Excalibur på din lista också. Och det är ju ett svårt val att välja mellan Indy och Mad Max, lite samma badassity i olika världar.

  2. Grym lista. Bra val rakt igenom… Nu råkar vi ha nio överlapp. Jag klappar tydligen min egen axel lika mycket som din! 😀

    Hoppas allt är bra med dig där i din egenvalda hiatus.

  3. Wow, hela fem överlapp. Mest lika den här ggn. Cool. Till och med Ragtime lyckades du få in. Nej, den filmen glömmer man aldrig.

  4. Ett bra filmår alltså? Ett mycket bra till och med? Härligt att du tyckte det, det märks på din lista. Känns som 1981 var ett höjdarår för ”filmitch-filmer” även om det inte var såååå många skräckisar på listan 😉

    • Just skräckisarna ligger ganska lågt under 80 och 90 talen – det är på 2000 talen man kommer igång rejält. Nu listade jag inga bubblare men de är ett gäng och sedan har jag en och annan film kvar att se så året kan nog bara bli än bättre 😀

  5. Oh, Southern Comfort har jag fortfarande inte kommit mig för att se men den är jag sugen på. Men vad ÄR det med Rogga Moore som får alla filmspanare att spinna loss på For Your…? 😉

  6. 10. Ej sett.
    9. Inte alls tokig. Faktiskt klart tät på sina håll, bra val.
    8. Alltid gillat denna även om den inte riktigt tar sig in på min lista.
    7. Länge sen den sågs, men funkade ok som jag minns det utan att bli mer än så.
    6. Ingen favorit när den sågs om, men i varulvsgenren är den inte tokig.
    5. Definitivt inte bättre än ettan (i mitt tycke), men klart värd att se.
    4. Kul med denna Bond så pass högt upp. Alltid varit en favorit. Den Bond jag sett flest gånger.
    3. Har svårt för dystopin, men musiken och Kurt är skäl nog att se om den igen.
    2. Bra äventyrsfilm man gärna ser om.
    1. Helt ok, men precis som med Escape from New York har jag svårt för miljöerna och en del karaktärer är för crazy för min smak.

    Ingen Das Boot? Måste fråga eftersom jag anser det vara en av de allra bästa filmerna någonsin. Fast det är klart att den inte kan gå hem hos alla.

    • 5. De ligger tätt tillsammans – jag ser de nästan som en film.
      4. Tror nog att detsamma gäller för mig
      3+1: Det du ser som filmernas svaghet ser jag som filmernas styrkor 😉
      Das Boot står i dvd-hyllan med plasten kvar – tids nog så.

Lämna en kommentar