Årets bästa filmer: 1980

cbc00b2d88d7b1947bebcd5bf32e482e

Då har åtminstone jag kommit till vägs ände på detta lilla årstema. 1980 är ett ganska så passande år att avsluta. Klart att jag såg film tidigare men det var under 80-talet mitt filmtittande gick från att vara ett nöje bland andra  till att bli ett intresse. Tillsammans med 00-talet är är 70-talet de mest intressanta årtiondena.  Jag har inte sett så mycket film från 70-talet att jag skulle kunna dra ihop en tio i topp lista för varje år från det decenniet så det känns bra att avsluta med 1980. Jag kommer naturligtvis att se över mina listor med jämna mellanrum då de inte är huggna i sten för uppdateringar.

Denna lista är mycket darrig då jag faktiskt bara sett ungefär hälften av filmerna en gång och då när det begav sig så det får bli en vandring i nostalgins fotspår.

image-w856

10. The Long riders: Vad jag minns en fartfylld och spännande västern med en hel del bra skådisar.

5i5t3li1tcno7thyzffc

9 The Fog: Inte en Carpenters bästa filmer men den har sina stunder.

swindle

8. The Great Rock´n roll swindle: Ganska så underhållande skröna om Sex pistols. Filmen berikade mig med citatet ”Never trust a hippie”, bara det gör att den är listvärdig.

maxresdefault

7. Brubaker: Redford som motarbetad fängelsedirektör, tät och svettig vad jag minns.

friday-the-13th-movie-1980-i11

6. Friday the 13th: Den första och en av de bättre filmerna i serien.

superman200

5. Superman II: Än så länge den bästa filmen om Stålmannen.

maxresdefault-1

4. Raging bull: En av de bättre boxningsfilmer som gjorts.

large_3ef83ff27ce961a460dee08b348bfb19-sallskap1

3. Sällskapsresan: En mycket trevlig film, vare sig mer eller mindre. Otroligt hög omtittnings potential. Jag vet faktiskt inte hur många gånger jag sett filmen.

the_elephant_man_8

2. The Elephant man: Kanske oförtjänt hög placering på listan då jag bara sett filmen en gång och då under 80-talet.Jag minns att den berörde mig mycket och jag tänker fortfarande på filmen av och till så något visst måste den ha.

bartender-864x4861 The Shining: Beviset på att även en blind höna kan hitta ett korn. Kubrick har lyckats med att göra en av tidernas bästa filmer. När jag tänker efter är det ett mysterium att jag älskar denna film så mycket då jag inte är speciellt förtjust i Jack Nicholson, Stanley Kubrick, barn i filmer och är ganska så kallsinnig inför Shelley Duvall. Kanske är det som så att filmens alla negativa komponenter skapar något positivt? Som sagt ett mysterium.

Då jag när denna lista publicerats är på resande fot har jag inga länkar att erbjuda förutom

Henke

Fiffi

Sofia

FILMR

Movies noir

Jojjenito

12 tankar på “Årets bästa filmer: 1980

  1. Hey. Hoppas du har det gött på resan. Och då får jag lyfta på hatten och tacka för deltagandet ända ner till året 1980.

    Vi har bara två överlapp mest beroende av att du fiskat upp en hel del filmer jag inte sett.

    10. The long riders – yay! min tvåa
    9. The fog – inte sett men yay! ändå
    8. The great rock’n roll swindle – inte sett
    7. Brubaker – inte sett
    6. Friday the 13th – inte sett, får kanske ta och se den rackaren någon vacker dag
    5. Superman II – tror inte jag sett den
    4. Raging bull – nja, sett men gillar den inte alls, jag hatar den faktiskt
    3. Sällskapsresan – yay! min femma
    2. The elephant man – vet inte om jag sett denna
    1. The shining – sågs nyligen (mycket på grund av din rekommendation) och jag tycker som du om Kubrick, Nicholson, Duvall, barnet, men tyvärr blev inte två minus plus för mig på samma sätt. Snygg som få och spektakulär scenografi.

    PS, antar att du menar att 00-talet och 80-talet är de mest intressanta årtiondena? Så tolkar jag din text i alla fall… 🙂

  2. Oj, lite oväntad tvåa måste jag säga. Annars delar jag din känsla av skakig lista, tex var det kanske lite väl länge sedan jag såg din tvåa 🙂

  3. Yäy för din etta såklart. Och extra roligt att se Sällskapsresan på listan Mysig film det där….eller är den mysig? Rolig då? Ja, kanske. Lite va? 🙂

    Hoppas du har det finemangs på resan 😀

    • Resan var bra även om jag dubbeldygnade på återfärden och möttes av snöstorm. The Shining är nog den mest odiskutabla ettan jag haft på alla årslistor hintintills…..

  4. 10. Minns den inte alls, men vet att jag åtminstone tyckte att den var ok.
    9. Håller med, inte en av Carpenters bästa, men stämningsfull och trevlig att titta på.
    8. Aldrig hört talas om och lockar tyvärr inte heller.
    7. Såg om denna för ett tag sen och blev besviken att den bara var ok.
    6. Inte dålig, men inte heller en favorit i genren.
    5. Eftersom jag inte tyckte originalet var bra har jag inte brytt mig om att se mer. Förblir nog så.
    4. Ja, en toppfilm är det allt, även om den inte går hem hos alla.
    3. Precis, den har en hög omtittsfaktor och även om vissa saker blivit lite tjatiga så är det en svensk klassiker.
    2. Mmm, jag hade sett den en gång och kände att det var dags att se om den. Den är bra, men ingen personlig favorit. Tappar en bit in i filmen, men känslosam är den.
    1. Även min etta, men så gillar jag för det mesta Kubrick och Nicholson 😉

Lämna en kommentar