Årets bästa filmer 1979

3497327fd15975625c5792ab6a6aa040

För en månad sedan skrev jag att detta tema kommit till vägs ände men så var inte fallet. Påhejad av Henke (Fripps filmrervyer) tar jag och andra filmspanare oss an det fantastiska 70-talet som är mitt favoritdecennium filmens värld.

nosferatu-1979-00-49-59

10 Nosferatu: Klaus Kinski framför kameran och Werner Herzog bakom, det brukar bli bra. Här blev resultatet skapligt.

the-brood-reduced1

9. The Brood: Äckliga barn, heltäckningsmattor och en nyans av brunt räcker för en plats på listan.

mad-max-stunts

8. Mad Max: Såg om denna nyligen och blev mycket positivt överraskad. Avsevärt bättre än många av dagens actionfilmer.

bond_tea

7. Moonraker: Ok det är närmare Austin Powers än Bond men med repliker som ”May I press you to a cucumber sandwich?” kan inte filmen ignoreras.

life-of-brian

6. Life of Brian: Inte lika rolig som The Meaning of life eller Holy Grail men folk i lösskägg är alltid ett vinnande koncept.

vlcsnap-2014-01-29-15h26m46s112

5. Apocalypse now: Mastig film om Vietnamkriget (?) och vad talar Brando om i slutet?

021-all-that-jazz-theredlist

4 All that Jazz:. Mästerligt regisserad film av Bob Fosse med en sjungandes Rob Scheider i en av filmhistoriens snyggaste finaler.

maxresdefault

3. Manhattan: En gubbsjuk Allen har som vanligt en existentiell livskris i New York. Alltid underhållande speciellt då i en film som är en fest för både öga och öra.

tumblr_lzz9myjqdn1qd3ucoo1_1280

2. Blecktrumman: En minst sagt mustig film som har det mesta man kan begära. Nazister, en äcklig unge, dvärgar, ålar och spotterotik.

alien5

1 Alien: En av världens bästa filmer inte så mycket att orda om.

Vilka läckerbitar övriga filmspanare har hittat detta år? Klicka på nedanstående länkar.

Jojjenito

Fripp

Filmfrommen

Movies noir

 

 

 

 

16 tankar på “Årets bästa filmer 1979

  1. Ja, jag kommer ta tillfället i akt och se ikapp på osedda (ocvh kanske några glömda) pärlor (?) från 70-talet i år. Vi får väl se om det kan slå 80-talet…

    Vi har i alla fall hela fem överlapp mellan våra 1979-listor!

    10. Nosferatu – japp, denn var ganska cool. Gillar Kinski.

    9. The brood – inte sett, kände inte ens till den

    8. Mad Max – håller den alltså? Bubblare hos mig men det var evigheter sedan jag såg den… Hmm.

    7. Moonraker – Hugo Drax enkom motiverar en plats på listan. Ditt citat från filmen! Skratt.

    6. Life of Brian – MP är överskattade. denna film har några få roliga scener.

    5. Apocalypse now – yay!

    4. All that jazz – inte sett

    3.

  2. …datorelände…

    3. Manhattan – yay! En av Woodys mest ikoniska filmer

    2. Blecktrumman – inte sett, den verkar för deprimerande

    1. Alien – såklart! Bästa filmen. Mysig.

    En mycket bra och gedigen lista! 😀

    • Asch dessa datorer 😦
      ge Blecktrumman en chans vet ja – den är garanterat lite annorlunda.
      Mad max såg jag om nyligen och den kändes oväntat fräsch om än med en C-films touch

  3. Ja, det var ju det där med att du gillar Herzog 😉 Och själv blev jag tyvärr lite besviken på Mad Max. Plus att jag tycker Life of Brian nog är snäppet bättre än Meaning of Life. Det var inte mycket jag var överens med dig det här året. Jo, ettan då förstås 😀

  4. Kul med Moonraker, hehe, ja det är ju lite Austin Powers över den men fin-fin ändå.

    trevligt också att du hade med All that Jazz – den är ju toppfin

  5. Manhattan, Apocalypse och Monnraker!! Kudos! Plus Alien förstås!
    Såg också om Mad Max för något år sen…och nog känns det som en liten förövning till Road Warrior… 😉 Men…absolut inte usel på något sätt.

  6. Lite tankar om din lista:

    10. Nosferatu – Började titta på denna för ett tag sen, men kände inte för den då och stängde av efter någon minut. Vill dock se den så småningom. Originalet från 1922 (i svartvitt och färg) har dock setts.

    9. The Brood – Finns en del jag gillar med denna, men det är inte en av Cronenbergs bättre.

    8. Mad Max – Tyckte inte den var särskilt bra då stora delar av filmen är för trista.

    7. Moonraker – Precis utanför min lista, men det är en Bond-film jag tycker är klart underskattad. Inte bäst, men långt ifrån sämst. En av de bästa huvudskurkarna i Michael Lonsdale.

    6. Life of Brian – Minns inte om den är likvärdig eller sämre än Holy Grail, men bättre än The Meaning of Life som jag inte alls gillade.

    5. Apocalypse Now – Har den långt ner på listan, men med ska den vara. Kan säkert klättra med tiden, även om det finns flera starka filmer från året.

    4. All That Jazz – Brukar hålla mig undan musikaler, så denna har jag inte sett. Men funderar på att ge den en chans, mest för Scheiders skull.

    3. Manhattan – Utanför min lista, men gillar den mer än Annie Hall. Fast behöver se om båda.

    2. Blecktrumman – Ja, ungen är verkligen äcklig. Det är egentligen det jag minns från filmen – en äcklig unge. Fast då har den ju lyckats med något iaf 😉

    1. Alien – Som du säger, inte mycket att orda om. En av de bästa filmerna någonsin och given etta detta år.

    • 9 Håller med men den räkte till listplats
      8 Mindes den som lite trist men har nu omvärderat den
      3 Gillar Hall bättre men denna är snyggare i sin utformning

  7. Fyra överlapp. Kul med The Brood. De där barnen…. uoouuh.

    All That Jazz borde jag kanske se.

    Apocalypse Now handlar inte om Vietnam. Den ÄR Vietnam. Allt enligt Coppola i dokumentären om filminspelningen. 😉

    • Länge sedan jag såg dokumentären men du har säkert rätt – det är bara det att filmen känns som att det handlar om ngt annat på ett djupare plan……
      All that Jazz – absolut sevärd.

  8. Pingback: Flmr vs Filmåret 1979! | Flmr

Lämna en kommentar