Årets filmer 1977

1977 ett spretigt år känns det som. Jag hittade en hel del bra filmer och har en handfull kvar att se. Inte så svårt att hitta tio listvärdiga filmer men en par av dessa borde jag ta och se om, eller inte, vissa filmer mår bäst av att leva kvar i nostalgins värld.

10. Bernard och Bianca: Endast sedd vid premiären 1977 men mitt minne av filmen var att det var en fartfylld historia med två riktigt söta hjältar i huvudrollen.

9. The Hills have eyes: Jag föredrar Ajas nyinspelningen men denna film är trots en och annan brist inte så pjåkig.

8. Järnkorset: James Coburn, David Warner och James Mason, en härlig trio gubbar i en bra krigsfilm.

7.Star Wars: Enda filmen i serien som lyckats ta sig in på en årsbästa lista. Kanske mer av nostalgi en än filmens kvaliteter men det är en relativt underhållande sf-äventyrsfilm.

6. Kingdom of the spiders: Det är inte något filmiskt mästerverk men underhållningsvärdet är i topp och vem kan tacka nej till en småpilsk och svettig William Shattner i huvudrollen?

5. Close encounters of the third kind: Denna film lyfte verkligen vid omtitten häromåret inte pjåkigt alls trots att det är Spielberg bakom kameran.

4. The Spy who loved me: Gabardincharmören Moore tänker iofs sig mer på hur han ska komma under kjolen på kollegan Agent XXX än att rädda världen. Då Bond tydligen är en  multitaskare av rang lyckas han dock med att förena nytta med nöje. En Bond på den övre halvan i serien.

3 Nalle Puhs äventyr: Den kanske inte ska räknas då filmen egentligen består av kortfilmer om björnen med en mycket liten hjärna som Disney producerat under 60 och 70 talet. Men jag gillar denna film som kanske är den som närmast kommer nära Milnes böcker.

2. Suspiria: Är egentligen inte så förtjust i Argentos filmer som allt som oftast har något kalkonaktigt över sig. Har faller dock alla bitar på plats, story, musik och en makalös scenografi.

1 Annie Hall: I mitt tycke Allens bästa film och ohotad etta detta år.

Andra filmspanares tankar om detta år:

 Fripp

Jojjenito

Movies noir

FLMR

10 tankar på “Årets filmer 1977

  1. Hatten av för Annie Hall på förstaplatsen och den lustiga bilden du valt.

    En annan är ju lite svag för Star Wars trots allt…

    Fem överlapp. Håller också med om att det är ett spretigt filmår. Svagt tycker jag till och med.

  2. 10. Bernard och Bianca – Ej sett.

    9. The Hills Have Eyes – Hmm, vilken föredrar jag? Såg remaken först. Båda är väl ok, men ingen når upp till listan.

    8. Cross of Iron – Håller med, en bra trio i en stabil krigsfilm. Fast du glömmer Maximilian Schell 😉

    7. Star Wars – Just det, du är inte så förtjust i den/dessa. Starkt av den att ta sig in trots allt.

    6. Kingdom of the Spiders – Aha, intressant. Kände nog inte till denna. Möjligt att man kollar in den.

    5. Close Encounters of the Third Kind – I princip tvärtom för egen del. Blev lite besviken när jag såg den senast. Skulle nästan vilja påstå att den är överskattad, men så blir det när man inte uppskattar en film som de flesta andra gillar (och då är den ju inte överskattad i andras ögon, haha).

    4. The Spy Who Loved Me – Definitivt på den övre halvan bland Bond-filmerna. Stabil film och Rogers Bond-filmer har skön humor jag uppskattar.

    3. Nalle Puhs äventyr – Ej sett.

    2. Suspiria – Höll denna ganska högt och hade den på min lista, men när jag började se om den för en tid sen infann sig en annan sorts känsla. Musiken och fotot håller bra klass, men jag kunde inte se den längre, haha. Föredrar andra Argento-filmer, även om denna nog är snyggast.

    1. Annie Hall – Inte min Woody-favorit, men jag ska ta och se om den så får vi se om den kan ta sig in på listan. Gillar den trots allt, men inte tillräckligt för listan (än så länge).

  3. Har läst igenom 70 talet nu. Flera av filmerna har jag helt missat. Ska kolla upp lite noggrannare på IMDB nån dag när jag får mer tid. Några hade jag själv också tagit med. Ska ta mig tid att läsa dina Bond recensioner också. Där vet jag redan nu att det kommer bli mumma att läsa. Jag är så svag för 007. Tänkte i all vänlighet ge dig ett tips på en 70 tals film där en kvinna från Moonraker ( hon som blir jagad av två hundar) , Corrine Clery är med. Listad som crime, drama , thriller på IMDB. Kan det bli bättre? Hitch-Hike från 1977 med Franco Nero. Underbar dialog rakt igenom hela filmen samt Morricone musik. Riktigt cool film.
    https://www.imdb.com/title/tt0077188/

Lämna en kommentar