Trader (Kanada 2022)

Filmen startar med att huvudpersonen (vars namn aldrig nämns i filmen) skickligt lurar till sig en hel del pengar genom ett ganska enkelt telefonbedrägeri. Stålarna använder hon till att köpa in mat, mediciner samt att öppna ett daytrader konto. Genom träning blir hon allt mer skicklig på börsen och till slut uppmärksammas hon av en av de stora aktiehandlarna som går under det töntiga namnet Bob the Broker. Tillsammans smider de planer för att håva in den stora vinsten. Det Bob inte vet är att han har med en psykopat att göra där det viktiga inte är pengarna utan att till varje pris vinna.

Jag är inte speciellt bevandrad i aktiemarknaden men det lilla jag begripit är att den inte alltid följer logikens lagar utan spelar mer på känslor än fakta vilket iofs är ganska skrämmande då den styr en hel del av våra liv. Vad jag begriper handlar daytrading om att man satsar på vad en aktie är värd vid ett visst tillfälle. Vår huvudperson hittar ganska snabbt innovativa lösningar på hur hon kan påverka en viss aktie vid ett visst tillfälle och då vinna spelet.

Trader utspelar sig helt i huvudpersonens källarvåning där hon genomför sina affärer. Det skulle kunna lätt bli tråkigt men filmen funkar. Däremot känner jag att man kanske brett på lite väl mycket om hennes psykiska tillstånd och att en del av hennes aktieaffärer lite väl osannolika men på det hela hade jag intresset uppe speltiden ut. Inget mästerverk men som jag brukar säga helt ok och skådisen Kimberly-Sue Murray lyckas bra med att dra hela lasset själv.

Regi: Corey Stanton

Betyg: 5/10

2 tankar på “Trader (Kanada 2022)

Lämna en kommentar