Retribution (2023 USA)

Den stressade finansmannen Matt Turner lovar motvilligt sin fru att skjutsa barnen till skolan trots att han har VIKTIGA AFFÄRER på gång. En bit in på bilturen ringer en mobil som gömts i bilen. När Matt svarar informeras han om att en bomb är placerad i bilen och kommer utlösas om Matt inte följer uppringarens instruktioner.

Stabile Neeson gör än en film om en timid man som när krisen inträffar visar sig ha en och annan förmåga att fixa problemen. Oftast dras  huvudpersonen (Neeson)  med personliga problem. Alkoholist (Non-stop), tappat kontakten med dottern (Taken) begynnande demens (Memory) eller som i dagens film skilsmässa då han försakat sin familj. Innan filmen är slut har Matt lärt sig hur viktig familjen är och frågar ni mig läggs nog skilsmässan på is när eftertexterna rullat klart.

Oftast men inte alltid funkar dessa actionthrillers då jag gillar Neeson men i Retribution nåddes en gräns. Det är alldeles för mycket familjesmet och storyn är helt enkelt för korkad för att den ska funka för mig. Det är inte dumaction utan bara en oinspirerad  film som tar omvägen kring en bomb för att en stressad affärsman ska förstå livets sanna värde eller någon annan högtravande skit som filmens inblandade kände var viktigt. Mitt tips är att man alla dagar i veckan istället ser om Taken

Regi: Nimród Antal

Betyg: 3/10

6 tankar på “Retribution (2023 USA)

      • Jo men Neeson spelar oftast en hedersknyffel (jag är över 50 o får använda det ordet) och sådana är jag svag för. Det ryktas också om att han ska få huvudrollen i en nyispelning av Den nakna pistolen

      • Ja, jag hörde det också. Inte helt 100 på att det funkar, Neeson har ju en annan aura än Nielsen. Inte lika korkad. Å andra sidan, Neeson har ju gjort komedier förut

Lämna en kommentar