The Bay (2012 USA)

the-bay-posterAtt dumpa flera ton avföring från steroiduppfödda kycklingar i vattnet är inte en speciellt god ide´. Det är t.om en mycket usel ide´om det finns främmande parasiter i vattnet. Steroiderna gör att parasiterna växer och byter värdjur från fisk till människa med fatalt resultat.

The Bay ännu en found-footage film. Berättelsen utspelar sig en tid efter katastrofen som drabbat det lilla samhället Chesapeake Bay. Myndigheterna har mörkat händelsen men en reporter sätter samman händelseförloppet med hjälp av videoupptagningar, facebook, sms, övervakningskameror och nyhetssändningar. Resultatet blir effektivt och jag sugs in i filmen. Förra årets Contagion försökte skapa känslan av panik då samhället och dess struktur bryter samman men nådde inte riktigt fram. I The Bay blir känslan av villrådighet och sammanbrott mer påtaglig när jag i snabba klipp får ta del av desperata läkare som försöker hitta en diagnos samtidigt som pankslagna patienter dör som flugor i väntrummet. Filmen blir också effektiv då jag som tittare vet vad problemet är men personerna i rutan har inte en susning om vad som drabbat dem. Jag sitter flera gånger och hojtar till; ”Hoppa inte i vattnet” eller ”drick inte vattnet”. Med enkla medel lyckas The Bay vara en effektiv katastrof-skräck-äckel film.

Att sedan utbrottet sker på en och samma dag och att en del av parasiterna växter sig alltför stora må vara hänt, lite dumheter får man lov att leva med inom skräckgenren På det hela var The Bay en positiv överraskning om än en ganska äcklig sådan. Att det är Barry Levinston som b.la ligger bakom filmer som Avalon och Rain Man kändes lite otippat men han klarar regin med hedern i behåll. Lätt spoilervarning: Parasiterna finns i verkligheten men håller sig till fiskar. För att se vad dessa vidriga varelser gör klicka på länken så vet ni vad som drabbar invånarna i Chesapeake Bay.

Regi: Barry Levinston

Betyg: 7/10

8 tankar på “The Bay (2012 USA)

  1. Coolt, den här ligger och väntar på mig men jag har inte fått ändan ur att se den. Än. Ska bli ändring på det. Den känns ju riktigt spännande.

  2. När jag såg postern och läste inledningen av recensionen tänkte jag direkt att ”de där parasiterna måste vara tydligt inspirerade av de där alien-liknande fiskparasiterna som finns i verkligheten, som jag såg förut på nätet”. Sedan besvarade du ju det längre ner också.

    När jag såg sådana parasiter för första gången för nåt halvår sedan så tänkte jag direkt att ”det här skulle man kunna göra en ruskig skräckfilm av, där likadana parasiter sätter sig på människans tungor och blir ännu större”.

    Verkar som att någon annan redan hann före att göra den filmen, haha. Snuskiga parasitdjur är det!

    Är effekterna i filmen bra? Känns det som specialeffekter eller lyckas dom lura tittaren bra med tanke på found footage-greppet?

    • De lurar tittaren bra, effekterna var helt ok, gryningt foto och allt som hör till f-f genren hjälper också till att höja den realisiska känslan.

  3. Trodde först att det var en b-skräckis, men Levinson har ju några höjdpunkter på sitt cv. Det tillsammans med ditt gillande gör den genast mer intressant.

    • Jo men visst är det en b-skräckis men en bra sådan. Tänk bara på att jag är omåttligt förtjust i f-f och vattenskräck något som kan spela in när jag sätter betyget.

Lämna en kommentar