Shark attack 3: Megalodon ( 2002 )

sharkattackposterHär rör det sig om urtidshajar av arten megalodon. En haj som kunde bli kring 20 meter. Hajen lockas upp ur havsdjupen då man drar fiberopitiska ledningar på havsbotten. Tydligen är det så att elektricitet lockar till sig hajar, åtminstone i den här filmen. En av ledningarna går vid en semesterort i Mexico där folk snart blir fiskföda. Inte bara dras megalodonen till el, den låter som ett morrande lejon och är riktigt smart bla parkerar den nedanför vattenruschkanor ivrigt väntades på att lättklädda ungdomar ska ta ett åk mitt i natten, vilket de naturligtvis gör. Turligt nog för semesterorten har man en badvakt namn Ben. Han har ett något torftigt vokabulär som till största delen består av frasen: ”Oh my God!” samt det lite kortare uttrycket ”shit!”.men kompenserar detta med att vara en handlingskraftig man. Till sin hjälp har han den obligatoriska blondhåriga forskaren Cataline som tackar ja till Bens förslag om nattliga nöjen (vi kommer till det snart) samt den gamle sjöbjörnen Chuck som har en bakgrund i flottan vilket ”förklarar” att han har en torped liggandes i sitt förråd. Det sistnämnda gör att mina tankar vandrar till filmen Dinoshark där en karaktär lätt och ledigt fixade fram ett raketgevär när det behövdes.

En bit in i filmen utspealar sig följande dialog. En dialog som gjorde att jag backade filmen tre(!) gånger då jag först inte trodde mina öron. Jag har inte riktigt lyckas smälta detta minst sagt märkliga replikskifte.

Cataline:  I’m exhausted.

Ben: Yeah, me too. But you know I’m really wired. What do you say I… take you home and eat your pussy.

Att manus och specialeffekter är under all kritik förstår nog de flesta men det är filmens  dialog (som ni redan fått ett smakprov på) som tar priset. Vi har folk som inte kan uttala orden de ska säga, just ordet fiberoptiska ledningar ställer till problem för en och annan skådis. Man glömmer även bort vad man ska säga men det kan alltid döljas med en svordom eller två då omtagningar inte är på tapeten i denna film. Filmens final då megalodonen attackerar en yacht är halvt om halvt en klasiker på youtube. Man skulle kunna tro att skådisarna till detta spektakel har dragit sig undan i skam men de har de inte vett till. B.la dyker John Barrowman som spelar Ben upp var vecka i tv-serien Arrow och Ryan Cutrona som spelar Chuck återfinns i filmer som The Changeling och In the line of fire, undrar om han hade tippexat sitt CV innan han sökte de jobben?

Än en gång kan jag konstatera att jag kastat bort 90 minuter av mitt liv på ren skit och börjar nu så sakteliga undra om jag kommer ångra alla dessa mediokra filmval på min dödsbädd.

Regi: David Worth

Betyg: 1/10

4 tankar på “Shark attack 3: Megalodon ( 2002 )

  1. Haha, ser ut som om vi spenderar våra somrar på samma fruktbara sätt 🙂 Ovanligt okända skådisar, brukar ju alltid vara någon som man känner igen lite.

Lämna en kommentar