Rear window (1954 USA)

rear-windowI somras visade SVT ett gäng filmer signerade Hitchcock. Jag passade då på att se om Rear window som jag ville minnas vara bra. En fotograf har skadat sig och sitter i sin lägenhet med gipsat ben. Han håller på att gå åt av tristess och för att fördriva tiden spanar han in sina grannar på bakgården. Ganska snart har han lärt sig grannarnas vanor och ovanor. Så en dag saknas den gnatiga frun i en av lägenheterna. Fotografen blir övertygad om att hon tagits av daga av sin man.

Jo då, den här håller än. Jag undrar tom om jag inte gillade filmen än mer vid omtitten. Trots att historien utspelar sig bara i fotografens lägenhet blir den aldrig tråkig. Hitchcock håller igång handlingen, filmen håller samma fart berättelsen igenom och har inga transportsträckor. Regissören nyttjar scenografin till det yttersta och Rear window upplevs paradoxalt nog som en dynamisk historia trots den på pappret statiska scenografin. Mordmysteriet eller avsaknaden av det håller uppe mitt intresse. Ena stunden håller jag med fotografen om att ett mord begåtts för att i nästa stund undra över om han inte är lite väl fantasifull.

Huvudrollerna gör av James Stewart och den undersköna Grace Kelly. Deras samspel går som på räls. Filmen har en härlig färgsättning och 50-talet känns lite extra trevligt och färgglatt trots eventuella styckmord.

Det har diskuterats om Rear window är en kommentar till den rådande Mccarthyismen och angiveriet som grasserade i det amerikanska samhället vid den här tiden. Jag tänkte åtminstone inte i de banorna när jag såg filmen men visst träffar filmen rätt i tidsandan. Om sedan Rear window är för eller emot Mccarthyism kan diskuteras.

Det har även gjorts en remake av filmen som kom för några år sedan, Disturbia. Den filmen är inte lika bra men är klart sevärd och står relativt bra på egna ben.

Regi: Alfred Hitchcock

Betyg:

postr_lpostr_lpostr_lpostr_lpostr_lpostr_lpostr_lpostr_l

6 tankar på “Rear window (1954 USA)

  1. En av mina absoluta favoritfilmer! Men ”Disturbia”… uuääh! 😉 Kom det förresten inte en direkt remake på Hitchcocks film redan på nittiotalet med Christopher Reeve i huvudrollen?

    • Stämmer men jag har inte sett den filmen. Man kan naturligtvis inte jämföra Disturbia med Rear window men som thriller tyckte jag att Disturbia var helt ok ja tom lite spännande.

Lämna en kommentar