The Sacrament (2013 USA)

hämtaEn reporter på liten oberoende nyhetsredaktion blir aningens bekymrad när han får ett brev från sin syster. Hon har gått med en religiös grupp som har flyttat sin församling från den amerikanska södern till ett annat land för att där skapa ett paradis på jorden. Systern bjuder in sin bror att besöka henne och han tänker slå två flugor i en smäll: Hämta hem systern samt göra ett reportage om församlingen. När reportrarna anländer verkar allt på ytan vara finfint. Församlingsborna stortrivs, systern är överlycklig och man verkar ha grundat ett perfekt samhället ute i naturen. Men det finns små tecken på att allt inte står rätt till, det är vakter med vapen och en och annan medlem i församlingen beter sig lite märkligt.

Jag blev mycket glad tom exalterad när jag hörde att Ti West (The Innkeepers) var på G med en ny film. Min glädje dämpades något en bit in i filmen när jag inser att regissören har valt att filma den mycket tragiska och hemska händelsen om Pastor Jim Jones och massakern i Jonestown. West kallar aldrig filmen för en BOATS han har ändrat namn och gjort filmen i form av en fejkdokumentär men ramberättelsen följer det verkliga händelseförloppet ned till minsta kool-aid droppe. The Sacrament är inte en dålig film, absolut inte. Filmen har en tät olycksbådande stämning från start som håller i sig filmen igenom och det är en hel del scener som sätter sig. Bäst är församlingens ledare Father (suveränt spelad av Gene Jones), scenen där han låter sig intervjuas av en av reportrarna är definitivt filmens höjdpunkt.

Problematiken är att jag skulle vilja fått någon annat från Ti West istället för en historia som åtminstone för mig är uttjatad då jag sett dokumentärer, andra spelfilmer och läst om Jonestownmassakern men om man inte känner till dessa händelser är The Sacrament en spännande film som många säkert kan komma att gilla. Filmen har också ett avsevärt högre tempo än Wests tidigare filmer, något som säkert kan attrahera de som tycker regissörens tidigare filmer varit lite sega och händelselösa. Jag blev dock lite besviken och känner mig aningens snuvad på konfekten.

Regi: Ti West

Betyg: 6/10

2 tankar på “The Sacrament (2013 USA)

    • Även i regin Sacrament är lite som vilken dussinfilm inom genren om än välgjord – lite synd men å andra sidan kanske han ville pröva på något annat.

Lämna en kommentar