Årets bästa filmer: 1998

1998

 

Turen har nu kommit till1998. Kommentar och annat dyker som vanligt upp efter listan.

MSDSOGR EC007

10 Sour grapes: Gillar man Larry David så gillar man troligen Sour grapes. En lättviktare kanske men mycket underhållande och rolig i sina stunder.

ScreenShot329

9 The Faculty: Rymdvarelser, skräck och en gnutta humor i en skön mix. En hel del intressanta skådisar.

spring_lola2

8 Spring Lola: Intressant berättad historia om Lola som måste hjälpa sin pojkvän ur en knipa. Hur det går och kan gå beror på vad Lola väljer att göra.

4ECwuRrJ3YsWY9QnOFrK4IFA3nS

7 Festen. Tvättäkta dansk ångest. Välspelat och välgjort. Man blir inte direkt sugen på att träffa släkten efter den här filmen.

enemy2

6 Enemy of the state: Thriller av klassikt snitt. En jagad man som möter omöjliga odds. Bra skådisar och flyt i storyn. Stor omtittningsbarhet.

F-it-the-big-lebowski-35141591-1328-720

5 The Big Lebowsli: En nedpissad matta, bowling, nihilister och annat smått och gott i en av bröderna Coens bästa filmer.

matt-dillon-something-about-mary-horse-teeth

4 Den där Mary: Så mycket roligare än så här blir det nog inte. Otroligt rolig och filmen håller hela speltiden nårot som komedier ofta har svårt att göra. Roligast är amfetaminhunden.

American-History-X_Handcuffs

3 American history X: Främlingsfientlighet och rasism, det sociala arvet, förstålese och förlåtelse, filmen rymmer det mesta om ett ständigt aktuellt ämne.

1528__happiness_(1998)movie_

2 Happiness: Ångest, elände, smärta, sorg och pinsamheter klart att en sådan film hamnar högt på min lista.

ls-statham1 Lock stock & two smoking barrels: Jason Statham kniper första platsen det här året. En härlig gangsterhistoria som har en underbar dialog och är mycket påhittigt filmad.

1998 var ett knepigt år. Jag har sett en hel del filmer från året men de flesta var bara ok och inte så mycket mer. Jag var verkligen tvungen att tänka till rejält innan jag fick ihop en lista på tio filmer. För ovanlighetens skull kom det med ganska många komedier på listan ja en hel del då både The Faculty och Lock stock & two smoking barrels till viss mån hamnar i komedifacket. Även Festen och Happiness kan ses som s.k svarta komedier fast då måste man allt vara bra cynisk. Vad mina bloggkollegor har petat in för filmer får ni kolla in på nedanstående länkar.

Fripp

Fiffi

Spel & film

Rörliga bilder och tryckta ord

 

11 tankar på “Årets bästa filmer: 1998

  1. Jag håller verkligen med om att det var ett mediokert år… Kul att du hade med American History X på topp-3! Din etta måste jag ju bara se, när jag ser den bilden inser jag att den filmen måste få en ordentlig chans.

  2. Hahaha, vilken bild du hittade till plats nummer 1. Fantastisk!
    Sour grapes ska jag leta upp, den låter intressant. Sen blir det omtitt av Festen och Happiness som fredagsmys 😉

    • Hade tur i bildsökandet tänk att Statham var fulländad redan i sin debutfilm 🙂 Sour grapes hade en humor som passade mig väl hoppas du gillar den.

  3. Jubel, hela fyra filmers överlapp i och med Festen, Enemy, Lebowski och Mary.

    Sour grapes verkar kul, men du gav den ändå bara 6/10 så hur bra var den egentligen?

    The faculty var jag rejält besviken över men jag tror att jag väntade mig en ”seriösare” film på något sätt.

    Lola rennt såg jag på en dejt och det är möjligt att filmen fick för lite fokus. Det kan slå åt båda hållen när man tar dejter på bio… 🙂

    Dina 1-3 har jag sett allihopa men de lämnade mig mer oberörd än vad som verkar vara normalt. Alla tre hade jag hört mycket gott om innan och antingen gick jag ner mig i förväntningsträsket eller så är jag helt enkelt sjuk i huvudet!

    • Fyra fina överlapp dessutom 🙂
      Ang. S.G det var svårt att hitta tio höjdare så jag fick dra till med S.G som jag mindes väl å andra sidan är jag osäker på betyget just där och då kändes en sexa rätt idag kanske en höjning eller sänkning. Som jag skrev gillar man L.D torde S.G passa väl.
      Tror inte du är sjuk i huvudet du delar bara inte min smak själv har jag problem med E.T, Smala Sussie, Die hard och Eternal sunshine…. filmer som hyllas av ”alla” och förväntningar kan vara farliga.

  4. Ah, din etta har jag fortfarande inte sett. Får väl gå upp på samma lista som Lola och Festen… Jag tycker annars att detta var ett rätt starkt år, jag hade svårt att välja bland alla riktigt bra filmer. Däremot hoppar jag nog över din tia, Larry David är verkligen inte min kopp te.

  5. Pingback: Flmr vs Filmåret 1998! | Flmr

Lämna en kommentar