The Faculty (1998 USA)

The-Faculty-Poster-the-faculty-22914344-400-594Det verkar som att mystiska saker är i görningen på  Herrington High School. Lärarna som tidigare varit ganska bleka och deprimerande figurer verkar ha genomgått en personlighetsförändring. Den alkoholiserade SO-läraren är plötsligt engagerad och den försynta engelskalärarinnan biter ifrån när eleverna mopsar upp sig. Skolans nörd Casey Connor finner ett konstigt djur på fotbollsplanen och tillsammans med några andra elever drar de den enda givna slutsatsen: Lärarna har bytts ut mot utomjordingar.

Det var ett par år sedan jag såg The Faculty men vad jag mindes av filmen var den bra. Härom kvällen blev dags för en återtitt och visst höll filmen fortfarande. Skönt! The Faculty är regisserad av Robert Rodriguez efter ett manus av Kevin Williamson mannen som skrev b.la Scream och det visade sig vara en bra kombination. Filmen håller ett högt tempo och har egentligen inga döda punkter. Det är lite småspännande på sina ställen samtidigt som den innehåller en viss humor. Men filmen är inte någon komedi utan man sitter mest och småler. The Faculty är en blinkning till gamla sf-klassiker som t.ex Invasion of the body snatchers mixat med humor och lite lätt tonårsångest, en blandning som funkar väl. Det är ganska många kända ansikten med i filmen och fans av The Fast & furious blir glada av att se Jordana Brewster i en huvudrollerna (jag blev det inte då hon redan förpestar mitt liv med sin närvaro i Dallas, ju mindre Brewster desto bättre är mitt måtto). Eliah Wood har rollen som nörden Casey och ser likadan ut 1998 som han gör 2014, undrar vilken antirynkkräm han använder?  Andra kända namn i rollistan är Famke Janssen,  Josh Hartnett, Robert Patrick och Salma Hayek. Hjärnan bör kanske gå på halvfart när man ser The Faculty för det finns gott om logiska luckor i manuset men vad gör det när filmen är så pass underhållande som den är och dessutom gjord med gott humör. Då kan åtminstone jag förlåta det mesta.

En liten fundering har jag dock angående filmaffischen. Usher Raymond är med på alla de olika versionerna jag sett av postern. Det märkliga är att han endast har en biroll och man byter ut någon av huvudrollsinnehavarna mot honom (olika beroende på version av filmaffischen). Iofs är han en känd artist men så många repliker har han inte. Undrar hur det känns att ha en huvudroll i en film och finna sig bortbytt mot en musiker som extraknäcker lite som skådis när reklam ska göras för filmen? Ständigt dessa frågor.

Regi:  Robert Rodriguez

Betyg: 7/10

4 tankar på “The Faculty (1998 USA)

  1. Min minnesbild stämmer överens — förutsägbart underhållande om man inte lägger ned allt för mycket tankekraft på den. Visst kom det någon liknande vid ungefär samma tidpunkt med Nick Stahl istället för Elijah?

  2. …men visst är livet liiite roligare när man har alla dessa ständiga funderingar…!? 😉
    Instämmer om rullen. Kommer ihåg den som en rätt friskt variant på sci-fi-köret som du beskriver ovan!
    Filmen känns ju lite lagom oseriös…är Rodriguez som bäst när han verkar ”lattja” runt lite bara tro..?

    • Men han får inte lattja runt för mycket – Machete filmer är sisådär – tycker nog denna och desperado är RR:s bästa av de jag sett.

Lämna en kommentar