Guardians of the galaxy (2014 USA)

guardiansofthegalaxyposterRedan tio minuter in i filmen börjar jag ångra kvällens val av film. Det är en enda röra, karaktärer introduceras kors och tvärs, platser och planeter nämns till höger och vänster och när Michael Rooker dyker upp på duken, blå som en smurf i ansiktet börjar jag fundera på hur lång tid det kommer ta innan min försvarsmekanism mot dålig film på bio kommer kicka in, dvs jag somnar. Men så händer något i filmen som gör att jag rätar på mig i sätet och sitter resten av speltiden med ett leende på läpparna hela vägen till extrascenen som dyker upp när eftertexterna rullat klart.

 

Guardians of the galaxy (GoG) är den senaste i raden av filmer baserade på Marvels serietidningsuniversum men till skillnad mot tidigare filmer utspelar sig handlingen (nästan) helt i rymden. Storyn kan nog bäst liknas med The Raiders of the lost ark men istället för arken är det ett litet silverklot som folk jagar kors och tvärs genom universum. Filmens hjältar är ett gäng udda individer som motvilligt måste samarbeta för att stoppa skurken Ronan the Accuser att lägga vantarna på klotet som innehåller ett mäktigt vapen. Som jag tidigare skrev är filmen knepig i början men när det  talande trädet Groot och den ettrige tvättbjörnen Rocket Racoon introduceras i det redan stora persongalleriet så vänder filmen. Plötsligt blev GoG rolig, jag satt och skrockade förnöjt och historien fick styrfart efter den otympliga och röriga inledningen.

GoG har både värme och humor, den är fartfylld men kanske inte så värst spännande. Det är en trevlig stund i biomörkret där (hör och häpna) 3D:n stundtals var riktigt bra. Filmen tappade en anings mot slutet dels för att den blev lite såsig och känslosam, personligen hade jag föredragit att man hållit sig med hejsansvejsan atmosfären som präglar historien ända in i kaklet. Jag var inte heller helt tillfreds med skurkarnas öde. Men det är kanske petitesser i sammanhanget. ActionLunkan som var mitt sällskap var lika nöjd.

Regi: James Gunn

Betyg: 7/10

9 tankar på “Guardians of the galaxy (2014 USA)

  1. Rörig, konstig och känslosam om jag har förståt dig rätt. Ja, då måste den vara mycket underhålalnde för att ta sig upp till en sjua. 🙂 Verkar vara en film som man kan se då. Men jag har tyvärr blivit lite allergisk mot såna här filmer. Satt jag i biomörkret och fick en allergisk reaktion och skrek till av klichésmärtan, nja, det skulle inte vara så bra. 😀

    • Till en början rörig och mot slutet alltför känslosam men däremellan en trevlig stund i biomörkret iofs klichéfylld men man ska aldrig underskatta talande träd (och tvättbjörnar) 😉

  2. Intressant att filmen började så illa för dig och kanske ännu mer intressant att den lyckades vända din känslostämning. Oftast (tycker jag) att man fastnar i känslan man får från början oavsett om den är bra eller mindre bra. Men jag håller med dig om tvättbjörnen och trädet, det är mycket deras förtjänst att filmen blev som den blev. Bra alltså. 🙂

  3. Håller helt med, blev nästan lite orolig där i början för då kändes det mer än lovligt rörigt. Å andra sidan är det ju rätt imponerande hur de ändå lyckades reda upp det hela. En film man blir glad av 😀

Lämna en kommentar