In the deep (2016 Storbr)

In-the-Deep-muk68pd4iqp1xvijoqdcu3eu2n51vu6gqzwushuvuqOM jag någon gång skulle få för mig att åka till Mexiko för sol och bad så skulle jag INTE göra som systrarna i denna film. För att sätta lite piff på semestern bestämmer de sig för att åka på hajsafari. Det innebär att två puckon (systrarna) hoppar in i en ”säker” hajbur ute på böljan den blå, kastar i lite blod och slafs vattnet för att locka till sig hajar, buren sänks ned i vattnet så man kan ”njuta” av dessa bestar i deras rätta element. Jag vet inte vad det är för fel på folk nu för tiden. Varför nöjer man sig inte med att ta semester dvs sol, bada i poolen, paraplydrinkar och se en tafflig Elvisimitatör på kvällen? Bestiga berg och löpa gatlopp i djungeln bland räliga insekter och simma bland hajar – skyll er själva när olyckan är framme, för det är den förr eller senare. För huvudpersonerna i denna film innebär det att vajern till buren brister och den sjunker till botten i det hajfyllda vattnet.

När det dyker upp sådana här hiskeliga filmer är det bara att tacka och ta emot. Flera gånger under filmen kommer jag på mig själv med att jag glömmer bort att andas och blinka för detta är en film som framkallar genuin skräck och fasa hos mig.

Vanligtvis är hajfilmer riktigt kassa, speciellt under senare år då man massproducerat skitfilmer på löpande band med ordet shark i. Dessa filmer går inte att ta på allvar och de är oftast både tråkiga och dåliga – en förödande kombination. Folket bakom In the deep har däremot  ansträngt sig för att göra en spännande film och i mina ögon lyckas man över förväntan. Filmens sista timme som utspelas i buren på havets botten är i stort sett spännande hela tiden kryddat med ett flera scener som är både ruggiga och rafflande. Nu hoppas jag bara att årets andra hajfilm The Shallows håller lika hög klass.

Filmens enda svaghet är väl slutet som iofs är spännande men man använder sig av ett trick jag inte är så värst förtjust i och filmens sista fem minuter hade kunnat skippats, å andra sidan hade man då gått miste om helt fantastisk filmmusik.

Regi: Johannes Roberts

Betyg: 8/10

10 tankar på “In the deep (2016 Storbr)

  1. Lysande! Denna har jag spanat på en tid nu! Blir ju att inspektera omgående! 🙂
    Känner att jag kan lita på kombon filmitch och varelser i vattnet..:!

  2. OK! Denna kanske slår The Shallows på fingrarna med andra ord! Om man är en sån som är mottaglig för hajskräck iaf. Jag vet inte hur oass mottaglig jag är egentligen. Det hotet känns så avlägset för mig att jag knappt blir påverkad genuint hemma i soffan, ens genom inlevelse. Men skulle jag befinna mig på djupt, främmande vatten – vilket jag ju har på en och annan semester vid olika öar när jag cyklopdykt ytligt, är jag mer drabbad. Men jag brukar bara finna mig i att släppa kontrollen och det gav en väldigt, oerhört frän frihetskänsla. Fast visst skulle den känslan kunna leda till en hajincident i vissa fåtalet lägen. 🙂

    • Jag hoppas att The Shallows är lika bra men i mitt fall räcker det med haj + vatten och frånvaro av ordet Mega för att jag ska bli nöjd 😉
      Modigt av dig att simma runt i havet – skulle aldrig komma på fråga för mig.

  3. Om det kändes som en vettig verksamhet (etiskt, särkerhetsmässigt, osv) skulle jag absolut kunna tänka mig en hajburssafari! 🙂

Lämna en kommentar