Årets filmer 1976

Ett helt ok filmår. Vare sig mer eller mindre. Värt att notera att den sunkiga regissören DePalma nästlade sig in på listan. Om det beror på att jag sett för få filmer eller att konkurrensen är svag må vara osagt. Här kommer i alla fall tio klart sevärda filmer från 1976.

10. Carrie. Om man bortser från en och annan ”DePamlisk” scen är detta en av de bättre filmatiseringarna av Kings böcker.

9. Örnen har landat. Trots att man vet hur det ska gå är filmen spännande. Oväntat sympatiska nazister, något som inte växer på träd.

8. Maratonmannen. Här är det däremot en osympatisk nazist som kräver svar på frågan: Is it safe?

7. Taxi driver. Sjönk vid en omtitt men trots en en brister klart sevärd. Bäst är musiken och miljöerna.

6. Rosa Pantern slår igen. Är mycket svag för Sellers Pink Panther filmer 1975 – 1978. Gymscenen är fantastiskt rolig.

5. Robin Hood – Äventyrens man. Lite vemodig, lite seg men en fin film om Hoods sista dagar. Pensionärsaction.

4. Det våras för stumfilmen. Tillsammans med Frankenstein och The Producers Brooks roligaste film.

3. Attack mot polisstation 13.Trots minimal budget lyckades Carpenter skapa en klassiker med sin andra film.

2. Omen. Denna slår Exorcisten alla dagar i veckan. Tät, ruggig och välspelad.

1. Mannen på taket. Inte den bästa svenska film som gjorts men absolut en av de bättre. Härligt grådaskig 70 tals murrig med sköna frisyrer.

Övriga filmspanares texter om detta år.

Fiffi

FLMR

Filmfrommen

Fripp

Movies-noir

Jojjenito

Filmmedia

20 tankar på “Årets filmer 1976

  1. Håller med om din femma, det är en fin film men en väldigt bra Sean Connery.
    Men att Rocky inte ens är med på listan? Va va vaaaaa?? 😉

  2. Bland topptoppfilmerns är vi (kommer vara) ganska överens, men inte jättemånga filmer totalt som kommer återses på min lista ändå. Maratonmannen är en jag inte sett, då jag har svårt att hitta motivation. Alla nämner *en* scen så vet väldigt lite i övrigt vad som är bra med den.

    Sean Connery som Robin Hood lockar. Komiskt att han är i pensionsklass redan här, då det var vad brukade spela i hela tre decennier ytterligare.

    The Omen har vuxit på mig med åren. Som tonåring var den OK men lite oengagerande. När jag såg om den för en knapp handfull år sedan uppskattade jag den från början till slut.

      • Ja, egentligen. Något med nazikopplingen som gör den så dammig och trist för mig tror jag. Gamla gubbar och nazister är något som tråkar ut mig ofta. Sånt i stil med Pojkarna från Brasilien eller vad den heter. Men mitt tycke för detta kan nog revideras i nutid förhoppningsvis.

      • Jätte, jätte, jättemånga älskar denna film. MEN jag fann den väldigt tråkig, på grund av gamla gubbar och nazister. Så du är inte helt fel ute Jimmy…

  3. 10. Gillar denna, men den tar sig inte riktigt in på min lista. Precis utanför.
    9. Behöver se om denna. Lite besviken när jag såg den för länge sen.
    8. Is it safe-sekvensen är verkligen filmhistoria, men filmen har mer än så. Gillar den. På listan.
    7. Inte heller någon personlig favorit, men har lärt mig att gilla den mer nu. På listan.
    6. Ja, den har onekligen en del riktigt bra scener och Sellers som Clouseau är aldrig fel.
    5. Denna har jag länge velat se men det har inte blivit av. Tack för påminnelsen.
    4. Inte sett vad jag vet. Mel Brooks är allt väldigt ojämn.
    3. Javisst, denna tror jag har fått en annan status än vad den hade en gång i tiden. Uppväxt med denna och given på listan.
    2. Håller med dig, gillar denna mer än Exorcisten. På listan.
    1. Ah, kul och lite överraskande med den i topp. Förmodligen min favoritsvensk. På listan.

  4. Fyra överlapp. Bra!

    Damn, Carry dök aldrig upp när jag sökte på 76-filmer på nätet, eller så missade jag den. Kanske hade den platsat på min lista.

    ”No. It’s not safe, it’s… very dangerous, be careful.”

  5. Bara tre överlapp. Sad.

    Haha, Sean Connery! Som Jimmy sa. Han har väl spelat pensionär sedan dess…

    Började titta på Silent movie, var så sugen att se Marty Felldman i högorm, men ack den funkade inte för mig. Ska kanske ge Young Frankenstein chansen inför ’74-listan…

    ”Carry” har jag inte sett… 🙂

  6. Bra val. Jag gillar verkligen Robin & Marion, både de första och sista scenerna är helt fantastiska. Borde nog ta med den som bubblare i alla fall. Håller med om Taxi Driver, den kom på ungefär samma plats.

  7. Jahopp! 5 överlapp. Det får vi vara nöjda med. Damn, jag missade ”…stumfilmen” lite! Den borde man kanske haft med…?
    Ettan! ETTAN!! Svenskt skjuter in sig på topplacering alltså!!!?

Lämna en kommentar