Årets bästa filmer 1973

I denna vandring bakåt i filmhistorien har nu turen kommit till året 1973. Precis som 1974 är detta ett starkt filmår med en hel hög med filmer som jag får lov att lägga på ”att se listan”, en lista jag numera misstänker att man får begrava mig med då den är allt för lång för att hinnas med under en livstid.

10. Exorcisten: Ganska så överskattad film men första timmen är otroligt bra ja närapå mästerlig men sedan ballar det ut och blir mer fars än fasa.

9 Papillon: Bra fängelsefilm som lider lite av att vara en aningens för lång.

8. Magnum Force: Inte den bästa av filmerna om polisen Harry Calahan men definitivt sevärd. Hal Holbrooks medverkan är en bonus.

7 The Sting: Hög tid att se om då det var några decennier sedan sist men minnet säger att den är/var bra.

6 The Wicker man: Kanon eller kalkon? Kan diskuteras men det är en udda film som är väcker obehagliga känslor om det beror på Britt Eklands nakendans eller inte låter jag vara osagt.

5. American graffiti: Coming at age är en genre jag är svag för. Sköna bilar, bra musik och obefintlig handling. Trots det sistnämnda har filmen en känsla jag uppskattar.

4 High plains drifter: Clintan igen! Nu som skoningslös hämnare i en oväntat rå film.

3 Robin Hood: Filmen må vara ett hafsverk men det kanske är det som gör att den funkar så bra då Disney för en gångs skull inte hade tid, pengar och ork att vara kalkylerande med känslor.                           

2 Live and let die: En av mina favoriter bland Bondfilmerna. Bra skådisar, bra action, suveräna skurkar och en skön känsla. Närapå fulländad.

1 Jesus Christ superstar: Trots en ensemble bestående av dansanta hippies går det inte att stå emot denna fantastiska musikal. En favorit i genren.

Övriga filmspanares listor om detta fina år.

Fripp

Movies noir

Cinema Absurd

7 tankar på “Årets bästa filmer 1973

  1. Schysste lista! Överraskande etta må jag säga, men du är förtjust i dina musikaler ja. Det är sedan gammalt.

    Fyra överlapp blev det i alla fall; The sting, Robin Hood, Clintan och Bond. Plus att jag hade Magnum Force som bubblare. Också Clintan förståsch.

    Papillion såg jag när jag var ung. För ung kanske…?

    American graffiti såg jag ju under Decennier-projektet och det är en av de sämsta filmer jag någonsin sett. LOL. Men det är som du skriver , en film som man måste gilla känslan i för att den ska uppskattas.

    Av de övriga är det Wicker man som skulle ligga närmast till hands för en titt antar jag. Men är inte speciellt sugen på den egentligen.

    • kan förstå din invändningar mot A.G såg den som ganska ung och då hänger nostalgikänslan kvar.
      Musikaler kan man aldrig backa på 😉
      Wicker man är lite…..udda.

  2. Du har listat ett flertal filmer jag sett men som inte riktigt klarade av att komma med på min egna lista. Men Jesus Christ Superstar har jag faktiskt aldrig sett. Är inte alls förtjust i musikal, men det ringer klockor som säger att innehållet ändå kan underhålla mig på rätt sätt här.

    Dom endast två filmer som återfinns även på min lista håller jag närmare hjärtat. The Exorcist och The Wicker Man har bägge sådan extrem atmosfär, men även jag föredrar Exorcistens första halva framför andra. Det suggestiva är dock så överlägset allt annat inom skräck att jag högaktar filmen. Det är den film som skrämt mig överlägset mest och djupast i filmhistorien. Finns knappt konkurrens på just skrämselfronten.

    • Inte förtjust i musikal?!? Skandal 😉
      Exorcistens första halva är mästerlig men ack vilken soppa andra halvan – var lite tveksam om den förtjänade sin plats.

  3. 10. The Exorcist – Knappt utanför min lista. Bra, men lite överskattad.

    9. Papillon – Håller med att den är lite för lång, men med på min lista.

    8. Magnum Force – Precis utanför min lista, men gillar Clintan och hans Dirty Harry-filmer.

    7. The Sting – Har den i topp, men inte given där uppe. Newman och Redford funkar bra ihop.

    6. The Wicker Man – Behöver se om den, men utanför listan. Lite väl flummig, men skön.

    5. American Grafitti – Minns den som ok, men länge sen den sågs och inte nära listan.

    4. High Plains Drifter – En klart bra Clintan-västern som även jag har på övre halvan.

    3. Robin Hood – Kul på julafton, men inte listvärdig för egen del.

    2. Live and Let Die – Inte en favorit-Bond, men ändå ganska bra. Yaphet Kotto en favorit.

    1. Jesus Christ Superstar – Ej sett och misstänker att det inte alls är för mig 😉

  4. Pingback: Flmr vs Filmåret 1973! | Flmr

Lämna en kommentar