Årets filmer 1972

1972 visade sig vara ett svårt år. Åtta filmer fick jag ihop mycket beroende på att jag inte sett så många filmer och det verkar finnas en helt del pärlor kvar att se. Här är i vart fall mina topp åtta.

8. Horror express: Äventyrsskräckis på tåg med b.la Savalas, Lee och Crushing. En stabil trio i en stabil film.

7.Nybyggarna: Del två av filmatiseringen av Mobergs romansvit. Stånk och stön fylld med ofrivillig komik men samtidigt gripande.

6. Delivirence: Whitetrash, naturskräck och Burt Reynolds utan mustasch. Länge sedan jag såg filmen men förr eller senare blir det omtitt. Minns den som bra.

5.Aguirre: Guds vrede: Naturångest med Herzog bakom kameran och Kinski framför den. Långsam och stämningsfylld. Som bonus får man kast med liten apa.

4.Frenzy: Tillsammans med Fönstret mot gården Hitchcocks bästa rulle. Riktigt spännande i sina stunder men även med en gnutta humor.

3. Firmafesten: Företagsångest med b.la Lasse Berghagen och Bernt-Åke Varg. Ljuvlig historia om förnedring och mänskliga tillkortakommanden.

2. Cabaret: En favorit musikal trots en jobbig Liza Minelli. Bra musik, allvarsam historia och ett par tre helt fantastiska scener. Bör ses vare sig man gillar genren eller ej – därmed basta!

1 The Godfather: Tillsammans med The Godfather 2 världens bästa film.

Övriga listor

Fripp

Fiffi

Moviesnoir

FLMR

 

14 tankar på “Årets filmer 1972

  1. ”Naturångest med Herzog bakom kameran och Kinski framför den.” Jag behöver magsårsmedicin bara jag läser den meningen 😉

    Och tack för tipset med Firmafesten. Den ska jag definitivt försöka leta upp 🙂

  2. 8. Ingen höjdare som jag minns det, men minns inte mycket från den 😉
    7. Ej sett, ej sugen.
    6. Given tvåa (hos mig).
    5. Länge sen jag såg den så den är utanför listan i väntan på omtitt.
    4. Inte någon av mina Hitchcock-favoriter, men då jag endast sett den en gång kan den växa vid omtitt.
    3. Ej sett, ej sugen.
    2. Ej sett, ej sugen. Blir mindre sugen när du nämner Liza Minnelli 😉 Annars lite nyfiken på Joel Grey.
    1. Given etta.

  3. Tackar för tipset av Firmafesten. Den verkar lagom deprimerande.

    Herzog-filmen funderade jag också på lite men fann mig aldrig sugen…

    Cabaret var den största positiva upptäckten bland de jag såg inför listan. 👌

    Bättre med topp-8 och komplettera senare än ingen lista alls! 🤗

    • Herzog måste man vara på humör för annars kan det lätt bli pannkaka.
      Kul att du gillade cabaret:D
      Det lär bli fler filmer – finns en hel del 70-talare kvar att se

  4. Pingback: 10 i topp: Filmer 1972 | Jojjenito – om film...

Lämna en kommentar