The Adjustment Bureau ( 2011 USA )

Kombinationen av vackert väder, extra jobb, sociala tillställningar och tv-serien Game of thrones har varit förödande för mitt bloggande. Jag tar nya krafttag och ser vart det bär hän.

Frågan om vi som människor har någon fri vilja är central i filmen The Adjustment bureau som baseras på en novell av Philp K Dick som verkar vara lite av filmvärldens  favorit i SF-genren då berättelser som : A Scanner darkly, Total recall och Bladerunner m.fl blivit till filmer. David Norris har ambitionen att bli landets yngste senator upptäcker av en slump att våra liv styrs av en hemlig organisation. Organisationen har planer för ett antal människor och styr deras liv och handlingar på olika sätt t.ex ser man till att människor träffas, eller inte, av en ”slump”. Problemet för David är tudelat, han får aldrig berätta för någon om organisationen, då kommer han att bli ”raderad” och kvinnan som han är kär i måste han sluta träffa för hon passar inte in i den livsplan som organisationen gjort upp för David.

Den här berättelsen har faktiskt filmats tidigare men då som ett avsnitt i den fantastiska tv-serien The Twiligt zone. Utan att ha läst Dicks novell tror jag att tv-avsnittet låg närmare orginalet än långfilmen om nu någon undrar. Det jag gillar med filmen är just iden att våra öden styrs av en hemlig organisation och där lyckas filmmakarna att få mig att fundera och filosofera en aning. Matt Damon och Emily Blunt är bra skådisar och jag tackar inte nej till att se dessa två agera. Det stora problemet med filmen är att huvudpersonernas personkemi är lika med noll. De verkar inte ett dugg kära och då faller en ganska stor bit av filmens koncept då David trotsar organisationen då han inte vill släppa kvinnan han älskar. Trots detta tycker jag filmen är en helt ok thriller med en handling som får en att tänka till lite. Nästa gång  jag letar efter mina bilnycklar kan det bero på att ”The adjustment bureau”  har en plan och vill att jag ska komma försent till jobbet av någon outgrundlig anledning.  Henke var aningen mer kritiskt i sitt tyckande.

Regi:George Nolfi

Betyg: 6/10

10 tankar på “The Adjustment Bureau ( 2011 USA )

  1. Utifrån sett så verkar det vara en intressant film, känns som en sorts systerfilm till Inception eller åtminstone lite samma tema. Undrar om de här två manusen har snurrat runt bland producenter ett tag? Det brukar ju komma likartade filmer i sjok.

    Nä, det får bli en hemmafilm det här med. Hehe, ja, jag ser nu att den har slutat gå på bio. Vissa filmer har man i bakhuvudet och tänker att man ska se och sen när man tror det är dags så visar det sig att de slutat på för en månad sen. 😉

  2. Just filmers livslängd på bio kan vara ett aber åtminstone om man inte bor i de större städerna. En del filmer blinkar förbi på ett par dagar för att sedan försvinna.
    Även den här filmen duger en regnig dag 😉

  3. Hej Johan!

    Hoppas allt är bra med dig… Efter ett årslångt uppehåll kunde jag inte låta bli. Som man sa inför Alien 3: ”The bitch is back”
    Återupptagit bloggandet men hoppas kunna hinna med i den takt jag vill.

    Vi tycker ofta liknande, men kanske än oftare uppfriskande olika. Så är fallet vad gäller den här rullen. Kika in får du se: http://filmnissen.wordpress.com/2011/05/01/the-adjustment-bureau-2011/

    Njut av sommaren!
    Magnus

  4. Pingback: The Adjustment Bureau

  5. Japp, inte mycket gnista att tala om där. Jag kan tycka att Blunt tenderar till att kunna vara ganska sval. Bra, men sval. Damn, man borde verkligen se mer Twilight Zone, finns många godbitar där…

    • Sval stämmer precis men jag gillar henne.
      Avsnittet var i omgången som kom på 80-talet. Jag har bara sett det en gång men det var minnesvärt.

Lämna en kommentar