Friday the 13th III (1982 USA)

Jag har sett alla filmerna om Jason och hans mordiska mor både en och t.om två gånger. Trean hade jag bara sett en gång under mitten av 80-talet. När Joel skrev ett intressant inlägg om filmen blev jag lite sugen på att se om filmen.

Den tredje delen om Jason är mest känd för två saker: Filmen gjordes i 3D. Det är här Jason finner hockeymasken som blev hans signum (i första filmen är han inte med och i den andra delen springer han runt med en potatissäck på huvudet så visst är masken ett ansiktslyft).

Likt de flesta filmerna i den här serien, både tidigare och efterkommande delar, är det en grupp ungdomar som drar till skogs. I den här filmen bor i en stuga med en lada på tomten, en byggnad som är central för den fortsatta handlingen. Sällskapet består av det kåta paret, flickan som håller på sig, en rekorderlig kille, några haschrökare samt en jobbig kille som skämtar och är allmänt störig då han inte vet hur man beter sig bland folk. Jason håller naturligtvis till i ladan och betar av sällskapet med hjälp av div. lantbruksredskap tills det kvarstår en överlevande (gissa vem) som han jagar en stund i filmens final. Som extra krydda har man kastat in ett motorcykelgäng, eller ja, gäng och gäng (tre stycken) men de tas snabbt av daga av Jason i ladan.

Just denna lada är värd några meningar. Av någon underlig anledning drar ladan åt sig folk som flugor till socker. Det spelar ingen roll vilken tid på dygnet det är eller vilka aktiviteter man har, alla vägar leder till oundvikligen till denna lada där Jason väntar med sina lantbruksredskap. När man väl är i ladan tjoar man ”Hallå är det någon här?” innan man får något spetsigt, tungt eller liknade i kroppen. Det blir aningens tjatigt i längden.

Några 3D effekter hade jag av naturliga skäl inte i hemmet men man märker att filmmakarna försökt ge folk valuta för pengarna. Aldrig har jag väl sett så många krattskaft, basebollträn, och plankor filmas i närbild. Effekten är väl att de ska sticka ut ur duken, resultatet är så övertydligt att det blir skrattretande. Ungefär med fem minuters mellanrum dyker det upp en scen där något ska sticka ut ur rutan.

På det hela är filmen ren och skär dynga men ladan och 3D effekterna gör att filmen faktiskt blir ganska underhållande men speciellt ryslig är den verkligen inte. Egentligen skulle jag nog vilja kalla filmen en parodi på skräckfilmer då allt är så övertydligt och repetitivt i sitt upplägg. Då har jag inte nämnt discomusiken som inleder filmen redan då började jag skratta.

Regi: Steve Miner

Betyg: 4/10

6 tankar på “Friday the 13th III (1982 USA)

  1. Oj oj här var det inga silkes vantar inte. Jag tycker du är alldeles för hård faktiskt. Det som jag gillar mest är att den sätter Jason formulan väldigt bra både ettan och tvåan har liknande upplägg men inte lika klockrent som den här. Sen uppskattar jag såklart humorn och de stereotypa karaktärerna.

    Tack för länkningen får man önska en fredag den 13 återtitt? Skulle va kul att höra vad du tycker om Jason X? Den är underskattad tycker jag.

    • Helt usel är den inte tycker jag, men som skräckfilm är det mer roligt än rysligt. Klart jag länkar utan din intressanta text med tänkvärda infallsvinklar hade jag troligtvis inte sett om den här filmen och ett gott skratt förlänger livet 😉 Just trean brukar faktiskt hamna i övre halvan när man listar den här filmserien.

  2. ”Övertydligt och repetivt i sitt upplägg”. Om det här vore Jeopardy hade jag besvarat detta med frågan: ”Vad definierar Steve Miner som regissör?”…. 😉 Skämt åsido, Miner till trots så är även jag sugen på att se om samtliga filmer. Det var väldigt längesen och jag har bara sett de totalslaktade versionerna av de gamla filmerna där karaktärer helt plötsligt försvinner. Men liksom föregående talare måste jag instämma i att jag faktiskt tycker Jason X är riktigt underhållande. Gillar särskilt sekvensen med hologramet av åttiotalets Camp Crystal Lake. Nostalgiskt och lite vemodigt!

Lämna en kommentar