Killer Joe (2011 USA)

Killer Joe, bara namnet fick mig att tveka om filmen var värd att se. Det lät helt enkelt för töntigt. Men när filmen fick ganska bra recensioner i pressen och efter att ha läst Fiffis rekommendation växte mitt intresse. Jag är glad att jag inte lät en töntig titel hindra mig för Killer Joe är bra.

Familjen Smith är allt annat än normal. Sonen Chris och pappan Ansel slår ihop sina ”kloka” huvuden för att skaffa sig lite extra pengar. Deras plan är att mörda mamman och i pappans fall ex-frun för att casha in hennes livförsäkring på 50 000 $. De hyr en polis som extraknäcker som hitman då de inte vill utföra dådet själva. Polisen som går under artistnamnet Killer Joe vill ha betalt i förskott men då han är tvungen att vänta på pengarna tills försäkringen faller ut nöjer han sig med att ta familjens dotter Dottie i pant.

Familjen Smith är en samling sorgliga existenser. De är fullfjädrade loosers vars öde är att misslyckas här i livet. Jag blir egentligen beklämd av att se dessa personer göra sin redan eländliga livssituation än värre. Samtidigt är filmen rolig då jag alltid funnit korkade personer på film underhållande. Tarantino har serverat en och annan märklig karaktär i sina filmer t.ex Louis Gara i Jackie Brown och bröderna Coens Burn after reading är fullproppad av dessa människor som lever i villfarelsen att de är smarta.

Skådespelarna är överlag mycket bra men Matthew McConaughey som Killer Joe lyser starkast i ensemblen. Jag som trodde aldrig att jag skulle kunna känna oro och obehag över denna skådis som nästan vaggar mig till sömn med sin knarriga röst och avslappnade stil (Hollywoods svar på Harald Treutiger?). Karaktären Killer Joe är livsfarlig, något som familjen Smith inte inser förens det är för sent. Thomas Haden Church är stabil i rollen som den något tröge Ansel. Jag blev glad över att få se Gina Gershon i filmen. Hon spelar Ansels nya fru Sharla, en kvinna som är alldeles för smart för sitt eget bästa. Gershon ser jag gärna mer av då hon är sorgligt underutnyttjad i filmbranschen.

Killer Joe lyckas med att vara tragisk, äcklig (ni som sett filmen vet vad jag menar), välspelad och rolig på en och samma gång. Definitivt värd en titt men inte på en fredag då många kanske hörsammat reklamens budskap att äta kyckling denna dag. Kyckling och Killer Joe passar inte ihop, tro mig.

Regi: William Friedkin

Betyg: 8/10

9 tankar på “Killer Joe (2011 USA)

      • Nja, det vet i fasiken. Jag har självklart en baktanke med det hela. Eftersom jag själv är lite skeptisk till filmen så får han en film som jag själv kan tänka mig att se. Han får den på julafton och lär därför se den samma kväll efter att jag har åkt hem och min mor har somnat. Så planen är att låna den lite diskret någon vecka därefter. Han lär inte ens märka att den är borta. Om jag inte behåller den för länge vill säga =)

  1. Killer Joe är som du säger både rolig, brutal och småäcklig. Tyckte den tog lite för lång tid på sig innan man kom till godbitarna, men å andra sidan vaggades man in i en slags säkerhet vilket nog bara var bra. Bäst är att inte veta så mycket om vad som väntar en…

      • Nej, tempot var det inget fel på. Däremot var det lite för ordinärt och händelsefattigt till en början. Å andra sidan byggdes karaktärerna upp allt mer inför finalen.

Lämna en kommentar