Before Sunset (2004 USA)

before-sunsetDet har gått nio sedan vi träffade Jesse och Celine. Jesse är i Paris för att lansera en bok då hon plötsligt dyker upp i bokhandeln där han sitter och ger intervjuer. De två har bara eftermiddagen på sig då Jesse ska med ett plan till staterna på kvällen.

Jag väljer att behandla filmens handling mycket kort då jag inte vill förstöra för de som inte sett den här filmen men en del saker kan jag behandla utan att avsölja för mycket av storyn.

Det är inte bara i filmens värld det gått nio år även skådespelarna och regissören har också åldrats nio år. I Before Sunrise var Hawke och Delpy två unga skådespelare som hade framtiden för sig. När den här filmen producerades hade Hawke upplevt en uppslitande skiljsmässa med skådespelerskan Uma Thurman. Delpys liv har jag inte lika bra koll på men hon har säkert gått på en och annan törn under det knappa decennium som passerat mellan filmerna. Åren som gått har gjort att lite av magin och oskuldsfullheten som präglade Before Sunrise falnat något. Både karaktärerna och skådespelarna har tvingats inse livets realiteter på både gott och ont. Samtalen mellan de två är i den här filmen mer jordnära och man har en verklighet med en och annan krossad illusion att förhålla sig till. Detta gör att jag som tittare kan kanske känna igen mig mer i parets diskussioner och relatera mer till deras tankar och känslor. Jag har i vart fall mer gemensamt med Jesse och Celine 2004 än de två ystra och pretiösa ynglingarna som gick gata upp och ned i Wien 1995.

Detta gör att filmen tappar lite av den magi och lite vemodiga känsla som jag upplevde i den första delen. Jag känner också att den bitterljuva stämningen som uppstod då de två som skiljdes åt på tågstationen i Wien 1995 förtas lite. Det var delvis ovissheten som gjorde att Before sunrise växte till oanade höjder i.o.m Before sunset får man som tittare facit på vad som skedde och ibland kan det kännas bättre att sväva i ovisshet.

Trots mina invändningar är detta ett alldeles litet underbart projekt som regissören Linklater kokat ihop tillsammans med de två skådisarna Hawke och Delpy. Fiction och fantasi flyter ihop och jag börjar fundera över var Jesses och Celines karaktärer tar vid och Hawkes och Delphys personligheter slutar. Frun skrek högt i frustration över ovissheten i slutet av filmen, jag som gillar öppna slut jublade men fick samtidigt trösta henne med att en uppföljare är på väg. Närmare bestämt nu på fredag – åtminstone om man inte bor på landsorten.

En kort observation: Har inte Ethan Hawke ohälsoamt många tänder i sin käft? Han ser ser ständigt hungrig ut.

Tilägg: Nu ska jag inte vara allt för grinig då det visar sig – hör och häpna att filmen går upp i Karlstad 🙂 Däremot får jag vänta på Riddick och Vin Diesel (som jag i ärlighetens namn var mer sugen på) 😉

Regi: Richard Linklater

Betyg: 8/10

2 tankar på “Before Sunset (2004 USA)

  1. Haha, ska jag vara helt ärlig hade jag nog också varit mer sugen på Vin Diesel 😉

    Eftersom jag var lite sådär inför Sunrise, tyckte jag den här ändå blev bättre eftersom jag nu hade ett sammanhang att placera in karaktärerna i. Men det är fortfarande en pratfilm i kubik. Slutet tyckte jag ärligt talat kändes lite skitnödigt, tror det var hela klichén med den parisiska lägenheten och Nina Simone och gitarren som förstörde lite där…

    • Visst är det klichéfyllt så det stänker om det. Oftast funkar det inte på mig men här gör det konstigt nog det. Det är jag och Henke som faller för det vemodiga o bitterljuva. Jag kanske skulle skrapa ihop en ”best of shillingtryck”? 😉

Lämna en kommentar