Årets bästa filmer 2011

2011YearEnd

Jag betar mig så sakteligen framåt på 2000 talet, här kommer de filmer som är mina favoriter från detta år.

The Intouchables_header

10. En oväntad vänskap: Fellgodfilm som iofs är förutsägbar men både rolig och hjärtevärmande. Det känns skönt att kunna klämma in en film av detta slag för att inte 2011 års lista ska bli helt nattsvart.

2011_take_shelter_002

9. Take shelter:  Ett långsamt men paradoxalt nog nervigt skräckdrama om en mans begynnande (?) galenskap. Skandalen var ett faktum då ingen av huvudrollsinnehavarna ens var nominerade till en Oscar. En film som är värd all uppmärksamhet den kan få.

killer-joe

8. Killer Joe Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta men gör nog lite av varje. En upprörande men samtidigt underhållande kriminalhistoria om korkade människor på samhällets botten.

lauren-german-as-eva-in-the-divide-2011

7.  The Divide Här finns det dock inga anledningar att skratta. Feelbad om en isolerad grupp människor som blir allt mer djuriska ju längre berättelsen fortskrider.

cabininthewoods_4

6. The Cabin in the woods. En skräckkomedi som funkar mer än bra. Filmen har både hjärta och hjärna och ordet trevlig är nog det bästa adjektivet jag kan hitta för att beskriva den här berättelsen. Så nära feelgood en skräckis kan komma.

1329311732_sleeping_beauty__2011__2

5. Sleeping beauty: Den här filmens placering på listan är ett bevis på att man ska vänta med att dela ut filmbetyg så att historien kan få mogna. Kanske 2011 års mest minnesvärda film. Suggestiv, märklig, stillsam och ytterst obehaglig. Browning gör sitt livs roll med ett minimalistiskt skådespeleri. En film som växt avsevärt efter titten.

sara-paxton-as-claire-in-the-innkeepers-2011

4. The Innkeepers. En ryslig spökhistoria där finalen skrämde skiten ur mig och det är inte ofta det händer.

raidredemption-fight

3. The Raid. En actionfest av sällan skådat slag. Våldsamt, blodigt och spännande. Det är bara att tacka och ta emot.

tinker-tailor-soldier-spy-480

Tinker tailor soldier spy. En spionhistoria som går i brun nyans och skrider fram. Klurigt manus och toppenskådisar. En film som avslutas med låten La mer kan bara inte vara dålig.

maxresdefault

1 Midnight in Paris. Ok en bagatell tar vinnarplatsen men det är en sådan genomtrevlig film, gott hantverk samt att filmen har ett budskap som tilltalar mig. Det kanske är en krusning på vattenytan jämfört med andra filmer på min lista men det är en krusning som består i själen.

Bubblare: Mission impossible 4, The Thing, My weekend with Marilyn, Moneyball,         X-men first class, The Decendants, Source code, Grave Encounters.

Kvar att se: Bullhead, Tyrannosaur, 360, The Skin I live in, Play. Shame och en hel hög andra filmer.

Det blev en lite småblandad lista från än ett starkt år på filmfronten. Som vanligt lyser de s.k blockbustrarna med sin frånvaro något som inte behöver betyda att de är dåliga filmer utan kanske mer att just de filmerna underhåller för stunden men sätter sig inte riktigt i kroppen.

Listan var knivig att skapa speciellt kampen om första och andra platsen men jag gick på hjärtat istället för hjärnan denna gång. Inget svenskt eller ens nordiskt men Play har nog en chans att slinka in på listan den dag jag orkar se den.

 

10 tankar på “Årets bästa filmer 2011

  1. Vilken härlig lista, den känns nästan lite ”icke-Filmitchsk” (blev ett svåruttalat ord det där ;)), speciellt på topplaceringarna. Det är det som är så härligt med dessa listor, att man aldrig vet vilka filmer man kommer hitta på listorna.

    Vad gäller Sleeping Beauty håller jag med dig till hundra. Snacka om en film som växer efteråt. Jag tänker ofta på den fortfarande.

    • Tycker du? Det kanske var lite större genreblandning än vanligt men 2011 var likt övriga år under 2000-talet starkt så det var många filmer som slogs om platsen. Sleeping Beauty måste jag se om ngn dag – märklig film.

  2. Och här trillar det ned en årsbästa-lista helt plötsligt. Jag känner att jag också har mycket osett kvar från det här året, typ 60% av din lista exempelvis 😉 Av de jag _har_ sett har jag inga större invändningar, däremot skulle jag inte hålla X-Men: First Class för en bubblare…

    • Jo jag försöker ”komma ikapp” men 2012 får vänta ett tag – det finns alltför många osedda filmer där för att listan ska bli rättvis.
      Det verkar som du förhoppningsvis har många trevliga stunder framför dig. X-men var väl inte så pjåkig?

      • Jo, det var den. Eller för att omformulera: jag blev grymt besviken, det är kanske där skon egentligen klämmer?

      • Den var så beige. Och så tror jag att det blev lite för många mutanter för oss som inte är så bekanta med X-Men-universat, svårt att hålla ordning på allihop

  3. The Cabin in the Woods och The Innkeepers funkade tyvärr inte så bra för egen del. Men kul att de letade sig in på din lista.

    The Divide och Sleeping Beauty är de två på listan jag inte sett. Båda kan vara sevärda, men ingen av dem har jättehög prioritet hos mig för tillfället.

    Take Shelter är den som hamnar högst upp på min lista av dina topp tio. Gillade den mycket. Annars är det Moneyball och Drive som toppar min lista före Take Shelter.

    • Jag vet att du inte är så förtjust i det övernaturliga så det är kanske inte så konstigt att just de två filmerna hamnade på din lista. Divide & S.B är inte några lättsamma filmer direkt men sevärda. Moneyball fanns med som bubblare och Drive fastnade jag inte för men har iofs bara sett den en gång och då var titten inte under optimala omständigheter.

Lämna en kommentar