50/50 (2011 USA)

En blick på affischen räckte för att jag skulle avfärda 50/50. Seth Rogen har nämligen det oangenäma rekordet i avbrytna filmtittningar. Både Pineapple express och The Green hornet har stängts av i förtid mycket beroende på denne ”skådespelare”. Jag tänkte inte ge karln en tredje chans. Men så läste jag om filmen hos Movies-noir, Velvet cafe, Fripp och Fiffi, alla var  positivt inställda till filmen. Vanligtvis brukar jag se filmer som folk varnar för (jag kan ana att både The Hike och Stag night sakta men säkert närmar sig en tittning). Jag bestämde mig för att göra tvärtom, se en film som rekommenderades. Jag är glad att jag gjorde det.

50/50 handlar om Adam som har ett ganska vanligt liv. Han arbetar på en radiostation, en flickvän där man närmar sig sambostadiet, ett komplicerat förhållande till sina föräldrar och en kompis som han umgås och tjafsar med. Pga ryggvärk går han till en läkare som ger honom diagnosen cancer samt 50% chans att överleva. Resten av filmen handlar om Adams kamp mot cancern men även hur hans närmaste påverkas av Adams sjukdom. På både gott och ont.

I vanliga fall är jag inte speciellt förtjust i filmer av det här slaget. De har en tendens att drypa av sentimentalitet och känslorna känns artificiella. 50/50 är annorlunda. Jag upplever 50/50 som en uppriktig och ganska ärlig sjukdomsfilm där jag bryr mig om huvudpersonen. Kommer han klara sig eller inte? Filmen har en känsla och ton som gör att jag blir osäker. Berättelsen är också intressant då dramats huvudpersoner utvecklas på ett eller annat sätt – i en del fall inte alls åt det förväntade hållet. Skådisarna var bra, speciellt kvartetten Joseph Gordon-Levitt, Bryce Dallas Howard, Angelica Houston och Anna Kendrick i rollen som Adams kurator. Seth Rogen skulle jag klarat mig bra utan men man kan inte få allt här i världen.

Regi: Jonathan Levine

Betyg: 7/10

11 tankar på “50/50 (2011 USA)

  1. Den verkar väldigt intressant, men jag har ryggat tillbaka en del pga cancertemat. Inget man frivilligt ger sig in i en vanlig kväll.

    Däremot har jag inte problem med Rogen, fast då har jag inte heller sett de filmer du har tvingats fly från.

  2. För att handla om cancer så är den här filmen verkligen ”lätt” att se. Eller lätt å lätt men ja, ni som sett den förstår säkert vad jag menar. Den är tung men inte tungrodd liksom. Superbra film helt enkelt!

  3. Kul att se att även Bryce Dallas Howard kan få ur sig en vettig prestation. Hon brukar för min del annars vara den blekaste av bleka.

    • Njae är det inte mer så att hon gjort dåliga filmval? Hon var t.ex en av få behållningarna med The Village. Men jag håller med om att hon är blek … i hyn 😉

  4. Japp du var lite mer positiv i texten (och kanske betyget också för den delen?). Synd bara att jag hade hört att den var skriven av en riktig cancerpatient, annars hade jag också börjat fundera på om han skulle klara sig eller inte!

Lämna en kommentar