In my skin (2002 Frankrike)

Jävla fransoser! Efter att ha sett Haute tension, Martyrs och Inside var jag beredd på det mesta när det rörde sig om fransk skräckfilm. Men jag har gradvis sänkt min gard efter att ha sett en hel del halvtaskiga franska skräckisar. Så dök det här psykologiska skräckdramat upp från ingenstans och nu är jag tvungen att sitta på helspänn igen när jag ser skräck från Frankrike.

Esther är en kvinna som har ett framgångsrikt liv. Pengar på banken, pojkvän och chans till befodran på jobbet. När hon är på en fest skadar hon sig illa och river upp ett stort sår på benet. Esther blir besatt av såret, sin kropp och framförallt av sin hud. Gradvis tappar Esther kontrollen över sitt beteende, hon utvecklar tvångstankar och blir ohälsosamt fascinerad av sin hud. Det som börjar med ett oskyldigt pillande på såret övergår till ett våldsamt karvande. Esthers förvandling från en kvinna som har full kontroll till en varelse som knappt klarar av vardagshändelser som affärsmiddagar och bankautomatuttag är gripande och ångestframkallande för mig som tittare.Vissa scener i filmen är åtminstone för mig outhärdliga att se och jag blundar, något som inte hör till vanligheten när jag ser film som inte kräver en skämkudde.

Det här var ett mycket äckligt och gripande drama. Min första reaktion var att avfärda filmen som spekulativ smörja i stil med A Serbian filmIn my skin kröp emellertid in i sinnet och kändes efter ett par dagars funderande både tankvärd och skrämmande på ett sätt som skiljer sig från de vanliga skräckisar jag brukar se. Tankar som hur nära man omedvetet kanske balanserar på gränsen till vansinne och hur oskyldiga händelser kan skapa ett destruktivt beteende är saker jag filosoferat över efter att ha sett den här filmen. Kanske inte den bästa film att se när höstmörket faller.

Marina de Van som spelar Esther har även skrivit manus och regisserat filmen och hon klarar av rubbet galant.  Regi och skådespeleri i topp.  Jag kan ana att det är en film som kanske inte faller alla på läppen. En och annan kan nog kanske få en ”jaha” känsla över In my skin men mig grep filmen tag i och ruskade om mig ganska ordentligt.

Regi: Marina de Van

Betyg: 8/10

5 tankar på “In my skin (2002 Frankrike)

Lämna en kommentar