Byzantium (2012 Storbr)

byzantium-poster-180412Den andra filmen från Monsters of film festivalen jag såg var Neil Jordans Byzantium. Vi får följa de två vampyrerna Clara och Eleanor. De är mor och dotter som levt ett kringflackande liv under 200 år. Förhållandet mellan mor och dotter är mycket spänt. Clara vägrar se bakåt och är en överlevare som inte hyser några som helst skrupler när det gäller sin egen och dotterns säkerhet. Eleanor är Claras motsats och söker en mening med sin existens samtidigt som hon hela tiden tänker tillbaka på all tid som passerat. De två slår sig ned i en liten kuststad i förhoppning att få lugn och ro men både yttre och inre konflikter hotar de två.

Här var det mycket som jag gillade. Vi börjar med Gemma Arterton och Saoirse Ronan i rollerna som mor och dotter. Fantastiska skådespelerskor!!! Iofs gör Ronan samma roll som jag tidigare sett henne i: En lite udda och tystlåten tjej men hon gör det bra. Arterton vampiga vampyrmamma blir jag rädd för. Å ena sidan är hon snygg och stundtals t.om lite sympatisk speciellt med tanke på hennes något ovanliga situation men jag får rysningar av damen. Clara är en karaktär jag känner att man aldrig riktigt kan lita på. När hon är i bild kan jag aldrig slappna av utan väntar hela tiden på att hon ska hitta på något otrevligt.

Filmens stillsamma tempo som sakta men säkert byggs upp till finalen passade mig utmärkt. Historien rör sig hela tiden framåt och regissören portionerar hela tiden ut små delar om huvudpersonernas bakgrund vilket gör att intresset hålls uppe filmen igenom. Jordan har även kokat ihop lite annorlunda vampyrer än vad man är van vid när det rör sig om deras förmågor och bakgrund. Clara och Eleanor är avsevärt intressantare än de blodsugare man stött på under de senaste åren (kanske med undantag för de tyska discovampyrerna i Wir sind der nacht). Jag har inte mycket att invända mot angående  Byzantium men någon fullpoängare blir det inte. Det blev lite sentimentalt på sina ställen och Claras bakgrund kändes som tagen från en viktoriansk slaskroman. Bortsett från dessa fadäser var Byzantium en mycket angenäm upplevelse även om jag inte vill klassificera den som skräckfilm trots halshuggningar och vampyrer, snarare ett blodigt drama. Fiffis åsikter om denna film finner ni här och vad Jojjenito tycker står här.

Regi: Neil Jordan

betyg: 8/10

4 tankar på “Byzantium (2012 Storbr)

  1. Hmm, mmm, mmm, ja, smaken är verkligen delad. Kul! 🙂

    Störde mig på vampyrernas förmågor och bakgrund. Kändes bara konstigt. Jag fick inte ihop det alls. Vad hände i den där grottan!?

    Rip-off på Låt den rätte komma in. 😉

    • Jag gillade grottan och icke-förklaringen. Rip off? Det var åtminstone ingen Johan (Idol) Falk med i Byzantium 😉 Ska jag vara riktigt ärlig finner jag den amerikanska remaken vara överlägsen den svenska versionen.

Lämna en kommentar